Author Topic: Гипотеза Сепира-Уорфа  (Read 29505 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Rezia

  • Posts: 5945
  • Gender: Female
Молодец. Конечно, то, что я написала, не из раздела "свежие новости". :mrgreen:
"Сон налягає. Кладе м'якеньку лапу на очі і на лице і шепче до вуха: спи..." (Коцюбинський)
"Ахаль çеç-им шурă юрĕ çав каç ÿкрĕ çĕр çине?" (чăваш юрри)
"Гэта не без гэтага" (з аднаго беларускага рамана)
"ნახევარი პური, ნახევარი ხარჩო"
"If you want to win the fight, say "I believe!" " (Eric)

Offline Евгений

  • Posts: 13050
  • Gender: Male
Любопытное письмо пришло по рассылке Лингвистлист.

Quote from: Flaminia Robu
As a doctoral research student in Languages/Linguistics, I would like to
ask if anyone knows of relevant studies/criticism dealing with the
linguistic implications of the Sapir-Whorf hypothesis as reflected in
science-fiction (SF) literature. This includes the different uses of the
theory in SF, and its applications to relevant literature.

I've so far had access to critical studies on the subject, dealing more
generally with linguistics and language study in science-fiction and
fantasy (to list but a few: Walter E. Meyers, John Clute, Larry Niven,
Samuel Delany). The primary literature is currently based on a
selection of works by writers who deal with verbal languages in literary
works (constructed languages), but I'm also interested in verbal and
non-verbal communication techniques as reflected in 'first-contact
situations' (between human and alien cultures). None of the works
which I've consulted so far deal exclusively or predominantly with the
implications of 'Sapir-Whorf' in SF literature. I would appreciate any
feedback or suggestions you may have.
PAXVOBISCVM

Offline ttt

  • Posts: 328
Смысл овладения устной речью заключается в усвоении её связей с окружающей действительностью. Можно не учить ребёнка специально (думать, что он ещё маленький), а он уже будет ловить связи между словами и изменениями в окружающем мире. Смысл овладения письменной речью как видом второй сигнальной системы заключается в усвоении её связей с другими видами коммуникации (устной речью, жестовой). Ребёнок точно так же может усвоить письменность сам, если при нём читать вслух. Взять хотя бы нашумевший случай Тарасика, который читал заголовки газет на своём медицинском взвешивании. Если же тыкать человка носом в книгу, не произнося слов, не производя жестов, не меняя картинку на экране, то что может усвоить человек? Набор значков, и всё.
ÄäÖöÜüÈèÉéÊêëïßÑñøǝæçðŋʔʐʑʒʓɕʃĄąĘęÓóŁłŃńŚśŹźŻż

 

With Quick-Reply you can write a post when viewing a topic without loading a new page. You can still use bulletin board code and smileys as you would in a normal post.

Note: this post will not display until it's been approved by a moderator.
Name: Email:
Verification:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image
Type the letters shown in the picture:
√49 Напишите ответ строчными буквами:
«Сто одёжек, все без застёжек» — что это?: