Author Topic: Контакты картвельских и абхазо-адыгских языков  (Read 254498 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Chkoni

  • Posts: 280
Маловероятно также, что груз. at'ami и мегр. at'ama происходят из абхазского, ср. напр. осетинск. алтъами "персик".
Но мегр. и абх. форма полностью совападают.
Это не значит, что мегр. заимствовано из абх.
Интересно, что атам- есть во всех картвельских языках.
ატამი "атами" (груз.) - ატამა "атама" (мегр. лаз)  ატამა/ატა̈მ/ატმა̈ "атама/атäм/атмä" (сван.) - персик.
Но не наблюдается регулярное звукосоответствие между грузинским и занским. Т.е. в корне нет  а (груз.) ~ о (зан.) или е (груз.) ~ а (зан.) а есть а (груз.) ~ а (зан.).

Offline Ахьшь

  • Posts: 1281
  • apśwa qaćʼa
Это не значит, что мегр. заимствовано из абх.
Чем вы обоснуете привлечение осетинской формы?

Vyacheslav Chirikba. Abkhaz loans in megrelian.
Quote
at’ama, ant’ama ‘peach’ (OK I: 197, 188).

From Abx a-t’ama ‘peach’ (Klimov: 182; Čirikba: 134; Gublia: 67; cf. also NS: 1005). Cf. also Sadz a-t’ama, a-t’әma ‘peach’, Batum Abx: Fer at’amә (Kilba: 25), Sam a-t’ama ‘peach’, Ašx t’ama ‘apricot’, ʒәn-t’ama ‘peach’ (ʒәn ‘winter’).

Via Megr, the word spread to Geo (at’am-i, Imeret art’am-i) and Svan (at’ama). Cf. also such compounds as Megr uškur-at’ama, Geo vašl-at’ama ‘the nectarine peach’, lit. ‘apple-peach’ (Maq’: 27; Megr uškuri, Geo vašl-i ‘apple’). Via Geo, the word entered Laz: Xop at’ama, Vits ant’ama, Ardaš at’amba (cf. Bucaklişi/Uzunhasanoğlu 1999: 5, 8 ), Arx ant’ama, ant’arma (R. Lacroix, p.c.), Osset: at’ami, alt’ami, and a number of Dagestanian languages, cf. Bežt at’ami, Hunz ʢat’ami, Ants Avar ʢat’am ‘peach’ (cf. Khalilov 1989: 110, 114).

The lexeme is present also in Ub (t’әma ‘peach’) and in Šap Ad (q⁰ә-t’amә ‘a kind of pear’, lit. ‘pear-peach’, cf. q⁰ә-źә ‘pear’). Mészáros (1934: 257) and Dumézil’s (1974: 19) proposed the Ub etymology: t’ә ‘soft, a bit overripe’, plus ma ‘apple’, i.e. ‘the sappy and soft apple’. Šagirov (1989: 68) doubted this etymology because of the unusual position of the constituents in the Ub form: the determiner (t’ә) should be postposed, not preposed to the head noun. Starostin (NS 1004-5), on the other hand, reconstructs for CWC *t’Vma ‘peach, apricot’, which he connects with Proto-Nakh *t’um ‘marrow’, ‘kernel (of a fruit, nut)’, Proto-Lezgi *t’um(: )-ul//*t’um(:)ut’ ‘grape’, ‘plum’ (Tab t’umut’, Agul t’ibit’, Rutul t’ɨmɨl, Tsaxur t’umɨlʲ, Bud t’ombul, Arč t’ummul, Udi t’:ul). Acc. to Starostin, Xinalug t’umbol ‘damson’ is from Bud, and Udi damp:ul ‘plum’ is also an old loan from the Shakhdagh languages; part of Lezgi languages reflect the form *t’um(:)ut’, which is a reduplication.

The genetic connection of WC and EC forms seems to be plausible both phonetically and semantically (‘marrow’, ‘a kind of fruit’). The WC languages preserve related forms which probably explain the original semantics of this NC root: ‘sappy, soft, overripe’, cf. Abx at’am+t’am ‘soft, slightly swollen’, yә-t’am+t’am-wa ‘soft (of dough, fruit)’, e.g. a-x⁰әrma t’am+t’am-wa ‘soft and sappy persimmon’, a-t’ama t’am+t’am-wa ‘soft and sappy peach’, Abaz t’am+t’am ‘sappy, overripe’, yә-t’am+t’amә+ǯʲә-t’ ‘it becomes overripe’, Circ t’emә//t’әmә in Ad qet’emә-, Kab q’e-t’әmә- ‘to swollen, get plump’ (preverb qe-//q’e- ‘hither’).

Besides the etymology of the Abx word, the initial a- in Kartv forms is an additional indication of their Abx origin. Incidentally, one of Arm words for ‘plum’ (cf. Classical Arm damon, Artvin damun, Arm dial. dambul), which does not have an IE etymology, seems to have come from the EC source, cf. especially Bud t’ombul, Xinalug t’umbol and Udi damp:ul (it cannot be excluded, however, that the Udi form might be a back loan from Arm); Starostin explains b in Bud as epenthetic (NS 1004); this naturally raises the question about the relation between Arm damon and dambul: are they chronologically different loans (damon < *damol < *damul – earlier, and dambul – later loan), or do they reflect borrowings from different EC dialects? Interestingly, in the Arm dialect of Svedia (Syria) the name for ‘plum’ is tama, beside more usual d‘ammεn (Martirosyan, p.c.). H. Martirosyan sees in the Arm word tanj ‘pear’ (acc. to him, supposedly < *tam- + Arm “plant-suffix” -j) a possible borrowing from the discussed above WC root for ‘peach’.

Offline Tibaren

  • Global Moderator
  • *
  • Posts: 9581
  • Gender: Male
Vyacheslav Chirikba. Abkhaz loans in megrelian.
Quote
at’ama, ant’ama ‘peach’ (OK I: 197, 188).

From Abx a-t’ama ‘peach’ (Klimov: 182; Čirikba: 134; Gublia: 67; cf. also NS: 1005). Cf. also Sadz a-t’ama, a-t’әma ‘peach’, Batum Abx: Fer at’amә (Kilba: 25), Sam a-t’ama ‘peach’, Ašx t’ama ‘apricot’, ʒәn-t’ama ‘peach’ (ʒәn ‘winter’).

Via Megr, the word spread to Geo (at’am-i, Imeret art’am-i) and Svan (at’ama). Cf. also such compounds as Megr uškur-at’ama, Geo vašl-at’ama ‘the nectarine peach’, lit. ‘apple-peach’ (Maq’: 27; Megr uškuri, Geo vašl-i ‘apple’). Via Geo, the word entered Laz: Xop at’ama, Vits ant’ama, Ardaš at’amba (cf. Bucaklişi/Uzunhasanoğlu 1999: 5, 8 ), Arx ant’ama, ant’arma (R. Lacroix, p.c.), Osset: at’ami, alt’ami, and a number of Dagestanian languages, cf. Bežt at’ami, Hunz ʢat’ami, Ants Avar ʢat’am ‘peach’ (cf. Khalilov 1989: 110, 114).

The lexeme is present also in Ub (t’әma ‘peach’) and in Šap Ad (q⁰ә-t’amә ‘a kind of pear’, lit. ‘pear-peach’, cf. q⁰ә-źә ‘pear’). Mészáros (1934: 257) and Dumézil’s (1974: 19) proposed the Ub etymology: t’ә ‘soft, a bit overripe’, plus ma ‘apple’, i.e. ‘the sappy and soft apple’. Šagirov (1989: 68) doubted this etymology because of the unusual position of the constituents in the Ub form: the determiner (t’ә) should be postposed, not preposed to the head noun. Starostin (NS 1004-5), on the other hand, reconstructs for CWC *t’Vma ‘peach, apricot’, which he connects with Proto-Nakh *t’um ‘marrow’, ‘kernel (of a fruit, nut)’, Proto-Lezgi *t’um(: )-ul//*t’um(:)ut’ ‘grape’, ‘plum’ (Tab t’umut’, Agul t’ibit’, Rutul t’ɨmɨl, Tsaxur t’umɨlʲ, Bud t’ombul, Arč t’ummul, Udi t’:ul). Acc. to Starostin, Xinalug t’umbol ‘damson’ is from Bud, and Udi damp:ul ‘plum’ is also an old loan from the Shakhdagh languages; part of Lezgi languages reflect the form *t’um(:)ut’, which is a reduplication.

The genetic connection of WC and EC forms seems to be plausible both phonetically and semantically (‘marrow’, ‘a kind of fruit’). The WC languages preserve related forms which probably explain the original semantics of this NC root: ‘sappy, soft, overripe’, cf. Abx at’am+t’am ‘soft, slightly swollen’, yә-t’am+t’am-wa ‘soft (of dough, fruit)’, e.g. a-x⁰әrma t’am+t’am-wa ‘soft and sappy persimmon’, a-t’ama t’am+t’am-wa ‘soft and sappy peach’, Abaz t’am+t’am ‘sappy, overripe’, yә-t’am+t’amә+ǯʲә-t’ ‘it becomes overripe’, Circ t’emә//t’әmә in Ad qet’emә-, Kab q’e-t’әmә- ‘to swollen, get plump’ (preverb qe-//q’e- ‘hither’).

Besides the etymology of the Abx word, the initial a- in Kartv forms is an additional indication of their Abx origin. Incidentally, one of Arm words for ‘plum’ (cf. Classical Arm damon, Artvin damun, Arm dial. dambul), which does not have an IE etymology, seems to have come from the EC source, cf. especially Bud t’ombul, Xinalug t’umbol and Udi damp:ul (it cannot be excluded, however, that the Udi form might be a back loan from Arm); Starostin explains b in Bud as epenthetic (NS 1004); this naturally raises the question about the relation between Arm damon and dambul: are they chronologically different loans (damon < *damol < *damul – earlier, and dambul – later loan), or do they reflect borrowings from different EC dialects? Interestingly, in the Arm dialect of Svedia (Syria) the name for ‘plum’ is tama, beside more usual d‘ammεn (Martirosyan, p.c.). H. Martirosyan sees in the Arm word tanj ‘pear’ (acc. to him, supposedly < *tam- + Arm “plant-suffix” -j) a possible borrowing from the discussed above WC root for ‘peach’.
При таких широких семантических допущениях сюда же можно отнести ПИЕ *dam- "сочный, жирный"
Hizkuntza aldian hibaian zehar hibia da (c)

Offline Chkoni

  • Posts: 280
Значит остается зәлара. Можно ли связать этот сегмент с ажǝылара (атаковать, схватиться)
В словах а-ҽы-зә-лара и а-зәы-лара имеем преверб зә.


Quote
А как бы вы разложили аҽыжǝҧара? Я предположил связь -ҧара с глаголом аҧара (прыгать, перепрыгивать).
Именно так.
Каково значение преверба зә?

И выделяется ли в аҽыжǝ-ҧара  "аҽыжǝ" или там тоже преверб?

Еще, как прокоментируете след. вопрос:
Может аҧҫы-жәла "apśy-ž°la" (др.абх. род абхазов) > аҧҫәыла "apś°yla" > Absilae (лат.), Аψιλαι (гр.), აფშილი "аҧшил-и" (груз.)?

В. А. Чирикба. Абхазские заимствования в мегрельском языке.
Quote
Дж. Хьюит предполагает абхазское происхождение мегрельского форманта ирреального наклонения -k'o(n)i) (Hewitt 1992a).
Можно об этом поподробнее?

Offline Ахьшь

  • Posts: 1281
  • apśwa qaćʼa
Каково значение преверба зә?
Не знаю.

И выделяется ли в аҽыжǝ-ҧара  "аҽыжǝ" или там тоже преверб?
Тоже преверб зә.

Может аҧҫы-жәла "apśy-ž°la" (др.абх. род абхазов) > аҧҫәыла "apś°yla" > Absilae (лат.), Аψιλαι (гр.), აფშილი "аҧшил-и" (груз.)?
Мне кажется натянуто.


Offline Chkoni

  • Posts: 280
Vyacheslav Chirikba. Abkhaz loans in megrelian.
Quote
at’ama, ant’ama ‘peach’ (OK I: 197, 188).

From Abx a-t’ama ‘peach’ (Klimov: 182; Čirikba: 134; Gublia: 67; cf. also NS: 1005). Cf. also Sadz a-t’ama, a-t’әma ‘peach’, Batum Abx: Fer at’amә (Kilba: 25), Sam a-t’ama ‘peach’, Ašx t’ama ‘apricot’, ʒәn-t’ama ‘peach’ (ʒәn ‘winter’).

Via Megr, the word spread to Geo (at’am-i, Imeret art’am-i) and Svan (at’ama). Cf. also such compounds as Megr uškur-at’ama, Geo vašl-at’ama ‘the nectarine peach’, lit. ‘apple-peach’ (Maq’: 27; Megr uškuri, Geo vašl-i ‘apple’). Via Geo, the word entered Laz: Xop at’ama, Vits ant’ama, Ardaš at’amba (cf. Bucaklişi/Uzunhasanoğlu 1999: 5, 8 ), Arx ant’ama, ant’arma (R. Lacroix, p.c.), Osset: at’ami, alt’ami, and a number of Dagestanian languages, cf. Bežt at’ami, Hunz ʢat’ami, Ants Avar ʢat’am ‘peach’ (cf. Khalilov 1989: 110, 114).
Насколько я знаю, ატამი в грузинском не засвидетельствован до рубежа 17-18 в.в. Кажется впервые встречается у Сулхан-Саба Орбелиани.

Offline Ахьшь

  • Posts: 1281
  • apśwa qaćʼa
http://www.sinitsin.orc.ru/forum/geo/forum.dhtml?part=20&mid=639475
Quote
Что же касается племени апсаров, то в специальной литературе было высказано мнение, что «термин апсары является того же корня, что и апсилы и самоназвание абхазов апсуа» (Анчабадзе. Из истории. С.214). Того же мнения придерживался и Х.С.Бгажба, писавший: «Нет сомнения в том, что племенное название апсил имеет ту же основу, что и современное самоназвание абхазов – апсуа, данное племенное название, но в ином оформлении – апсар – мы встречаем у древнегрузинского историка» (Бгажба С. ).

В принципе с этой уверенно высказанной авторами догадкой можно считаться. Но здесь имеется одна существенная частность, которая вызывает у меня мысль, что апсары и апсилы представляли собой два разных, но генетически родственных племени (ср. те же апсилы и абазхи). В Восточной Грузии (историческая Картли-Иберия), где создавалась названная летопись, хорошо отличали апсаров от апшилов. Именно здесь было высказано: «К алак и Апhшилетhиса да Апhхазет иса Схumi – “Город Апшилии и Абхазии Цхуми” (КЦ.Т.С. ). Если автор этих строк (представляющих определенный общественный круг тогдашней Восточной Грузии) знал страну Апшилию, то он, естественно, не мог не знать апшилов, давших своей стране свое собственное название. Одним словом, оставется повторить, что грузинские летописцы вполне могли отличить апсаров от апшилов-апсилов. А в Западной Грузии апсары были забыты в результате их ассимиляции с картвелами в процессе христианизации. Вместе с тем, до наших времен сохранился этноним апшил в корне мегрельской фамилии Апшил-ава, населяющей большую часть этнографической Мегрелии (Джомидава. С.19).

Offline Chkoni

  • Posts: 280
Каково значение преверба зә?
Не знаю.
И выделяется ли в аҽыжǝ-ҧара  "аҽыжǝ" или там тоже преверб?
Тоже преверб зә.
Тогда откуда видно что это преверб?
Quote from: Ахьшь
Может аҧҫы-жәла "apśy-ž°la" (др.абх. род абхазов) > аҧҫәыла "apś°yla" > Absilae (лат.), Аψιλαι (гр.), აფშილი "аҧшил-и" (груз.)?
Мне кажется натянуто
Почему? Из-за фонетических соображений или "жәла" неисконный корень? Или и то и другое?

Offline Ахьшь

  • Posts: 1281
  • apśwa qaćʼa
Тогда откуда видно что это преверб?
По Бгажба в словах аҽызәлара, аҽызәҵра сложный преверб ҽызә.

Почему? Из-за фонетических соображений или "жәла" неисконный корень?
Из-за фонетики: необычный переход ҫы-жә > ҫәы

Offline Chkoni

  • Posts: 280
Тогда откуда видно что это преверб?
По Бгажба в словах аҽызәлара, аҽызәҵра сложный преверб ҽызә.
Что такое а-ҽызә-ҵра? Тоже что и а-ҽыжǝ-ҧара, т.е. слезть с лошади?
Почему? Из-за фонетических соображений или "жәла" неисконный корень?
Из-за фонетики: необычный переход ҫы-жә > ҫәы
Ясно. А может греки, римляне, мы прямо взяли да превратили apśy-ž°la в Аψιλαι, Absilae, აფშილი? ;D

Offline Ахьшь

  • Posts: 1281
  • apśwa qaćʼa
Quote
Дж. Хьюит предполагает абхазское происхождение мегрельского форманта ирреального наклонения -k'o(n)i) (Hewitt 1992a).
Можно об этом поподробнее?
См.: Hewitt, B.G. 1992. “Another Case of the Influence of Abkhaz on Mingrelian syntax?”, Catherine Paris (ed.), Caucasologie et mythologie comparé, Actes du Colloque international du CNRS – IV-e Colloque de Caucasologie (Sėvres, 27-29 juin, 1988): 405-409, Paris.

Offline Chkoni

  • Posts: 280
Ахьшь
А что такое а-ҽызә-ҵра?

Тогда откуда видно что это преверб?
По Бгажба в словах аҽызәлара, аҽызәҵра сложный преверб ҽызә.
А как доказывает это?

Offline Ахьшь

  • Posts: 1281
  • apśwa qaćʼa
Что такое а-ҽызә-ҵра? Тоже что и а-ҽыжǝ-ҧара, т.е. слезть с лошади?
Аҽызәлра - садиться на коня.
Аҽызәҧара - спрыгивать, соскочить с лошади.
Аҽызәхра - помочь кому-н. спешиться; ссадить с коня.
Аҽызәҵара - посадить на лошадь, сажать на лошадь.
Аҽызәҵра - спешиться, слезать с лошади.

Quote
По Бгажба в словах аҽызәлара, аҽызәҵра сложный преверб ҽызә.
А как доказывает это?
Никак. Просто пишет, что сложный преверб ҽызә.

Offline Circassian

  • Вне лингвистики
  • Posts: 1300
Вот еще несколько сванских слов (выделенных жирным шрифтом) из абхазо-адыгских языков
ცუდყვავილა  მუღვა [мугъуа] оспа - мыгъо 1. несчастливый и приносящий несчастье другим. 2. незадачливый; злосчастный. IукIэгъэ мыгъу — встреча, приносящая несчастье.
ცხოვარი  ღველაქ [гъуалак] баран, овца - гъэлъэхъу годовалый холощенный ягненок
კრკო შგვიბ [шгуиб] желудь – мышкIу «желудь» (<*бишгу)
თაგვი შდუგვ [шдугу] мышь – цыгъо «мышь» (шд<дш<*ц, *цугу)
კბილი შდიქ [шдик] зуб – убых. cak'’ǝ [цакIьы] «зуб» (шд<дш<*ц, *цик)
აზნაური ვარგ [уарг] дворянин (князь) – уэркъ «дворянин, знатный»
გული გვი [гуи] сердце – гу «сердце»
მგელი თხერე [тхэрэ] волк – тыгъужъ «волк», тыгъу- «воровать», -жъ «матёрый»
მხვლიკი აშდაკ [ашдак] ящерица – щындрыхъу, каб. шындырхъуо «ящерица»
უნაგირი   ჰუნგირ [хьунгир] седло – уанэгу «середина седла, седло»
ფუღური ბარღვ [баргъу] дупло – гъурб «дупло» (ба-р-гъу<*гъу-р-б)
ცური ჩულეღვ [чулэгъу] вымя – абх. ??? «вымя»

Offline Tibaren

  • Global Moderator
  • *
  • Posts: 9581
  • Gender: Male
Вот еще несколько сванских слов (выделенных жирным шрифтом) из абхазо-адыгских языков
Quote
ღველაქ [гъуалак] баран, овца - гъэлъэхъу годовалый холощенный ягненок
Сван. из тюркских: oγlak “овца” [Климов]

Quote
შგვიბ [шгуиб] желудь – мышкIу «желудь» (<*бишгу)
В абхазо-адыгских есть префикс мы- (<*би-)?

Quote
შდუგვ [шдугу] мышь – цыгъо «мышь» (шд<дш<*ц, *цугу)
Неверно. Сван. происходит из исконного общекартвельского *(ś)tagw- “мышь”

Quote
შდიქ [шдик] зуб – убых. cak'’ǝ [цакIьы] «зуб» (шд<дш<*ц, *цик)
Маловероятно. Праабхазо-адыгская форма - *cV-. Сван. šdik связано с основой *tik- “втыкать, вонзать” (с регулярным развитием сван. šd < *t), которая является звукосимволической и встречается в разных семьях. Ср. рус. в-тык-ать, англ. to stick in, шумерск. tukul “копье, пика” и т.д.

Quote
  [уарг] дворянин (князь) – уэркъ «дворянин, знатный»
Верно

Quote
გვი [гуи] сердце – гу «сердце»
Неверно. Сван. происходит из исконного общекартвельского *guL- “сердце”

Quote
ფუღური ბარღვ [баргъу] дупло – гъурб «дупло» (ба-р-гъу<*гъу-р-б)
Cван. несомненно связано с груз. puγuri. Не исключено ИЕ происхождение, ср. англ. burrow “нора, червоточина”.

Hizkuntza aldian hibaian zehar hibia da (c)

Offline Ахьшь

  • Posts: 1281
  • apśwa qaćʼa
Грузинские имена Dato и Datuna как-нибудь связаны?
Второе является вариантом первого: -una - диминутивный суффикс.
Среди архаичных абхазских имен выделяются имена, оформленные суффиксом -на:
Гәачы-на,
Кәыжьы-на,
Кәаҕьы-на,
Ҭакәы-на,
Ҭархәы-на,
Хәҷы-на,
Цгәы-на,
Чагәы-на.
Интересно, есть ли тут связь с груз. диминутивом -уна?

Offline Tibaren

  • Global Moderator
  • *
  • Posts: 9581
  • Gender: Male
Среди архаичных абхазских имен выделяются имена, оформленные суффиксом -на:
Гәачы-на,
Кәыжьы-на,
Кәаҕьы-на,
Ҭакәы-на,
Ҭархәы-на,
Хәҷы-на,
Цгәы-на,
Чагәы-на.
Интересно, есть ли тут связь с груз. диминутивом -уна?
Действительно, не исключена связь
Hizkuntza aldian hibaian zehar hibia da (c)

Offline Ахьшь

  • Posts: 1281
  • apśwa qaćʼa
Сванские фамилии (http://svaneti.ru/forum/16-56-1):
Quote
Gulban, Gadran, Khvistan, Margvelan, Phangan, Philphan, Tsalan, Ushkhvan
Ср. с окончаниями абхазcких фамилий Маршьан, Ҩардан (<ʕʷardan), Маан (<maʕan).

Offline Tibaren

  • Global Moderator
  • *
  • Posts: 9581
  • Gender: Male
Сванские фамилии (http://svaneti.ru/forum/16-56-1):
Quote
Gulban, Gadran, Khvistan, Margvelan, Phangan, Philphan, Tsalan, Ushkhvan
Ср. с окончаниями абхазcких фамилий Маршьан, Ҩардан (<ʕʷardan), Маан (<maʕan).
Какова этимология этого абхаского окончания?
Сванское -an восходит к общекартвельскому атрибутивному суффиксу *-an-, дающему вариации -an-, -ian-, -uan-, -ovan-
Hizkuntza aldian hibaian zehar hibia da (c)

Offline Ахьшь

  • Posts: 1281
  • apśwa qaćʼa
Интересно, есть ли тут связь с груз. диминутивом -уна?
Действительно, не исключена связь
В мингрельском языке есть -уна?



Какова этимология этого абхаского окончания?
Не знаю.

Offline Tibaren

  • Global Moderator
  • *
  • Posts: 9581
  • Gender: Male
В мингрельском языке есть -уна?

Есть: Тамуна, Дзабуна, Гудуна - сын Датуны Туташхиа  :yes: и т.д.
Hizkuntza aldian hibaian zehar hibia da (c)

Offline Ахьшь

  • Posts: 1281
  • apśwa qaćʼa
http://www.circassianworld.com/Andersen_Hewitt.html
Quote
On page 9 (sc. in the Georgian text) of Lortkipanidze's brochure 'The Abkhazians and Abkhazia' (Tbilisi 1990)... she quotes approvingly the views of certain Kartvelian scholars to the effect that the Missimians were of Kartvelian stock. In the Russian original of his scathing review of this work (newspaper 'Abxazija', 16 July 1991, p.3) the Russian archæologist/historian, Yuri Voronov, assassinated in 1995, stated: 'To claim that culturally and historically the Missimians were Kartvelians is an affront to the memory of Agathias.' In her reply to this criticism (newspaper 'Svobodnaja Gruzija' 9 Aug 1991, p.3) Lortkipanidze states: 'Although Agathias underlines the relatedness of the Apsilians and Missimians, he also stresses that their languages as well as their customs were different.' And in an adapted version of his original review, written to take account of Lortkipanidze's response, Voronov re-emphasised that Agathias in the Vth century testified to the 'cultural and linguistic closeness of the Apsilians and Missimians.' How can this divergence of interpretation be explained?

Agathias' text was published in volume III of his charming series georgik’a, which contains Greek writers' reports on Georgia, by Q’aukhchishvili in 1936. All texts in this 8-volume series are given a parallel translation into Georgian. The relevant passage occurs on page 86. If we translate the Georgian into English, we might obtain: 'Sot’erike went down into the country of the so-called Missimians, who are subjects, like the Apsilians, of the king of the Colchians, but they speak in a different language and also pursue different laws.' Now this English version (and indeed Q’aukhchishvili's Georgian rendition) are rather ambiguous as to which two of the three peoples mentioned are being contrasted in terms of their languages and customs — is it the Missimians and the Apsilians (as Lortkipanidze argues), or is it the Missimians and the Colchians (as Voronov interprets the sentence)? Neither the Georgian nor the English can resolve the matter, but, of course, we can refer (and in all conscience must do so) to the Greek original. In the Greek there is no ambiguity of any sort for the simple reason that the language possesses a pair of clitics (men...de) whose job is to accompany and thereby indicate each component of a contrasting pair. The relative clause here has the Missimians as its head; within the clause appear our clitics, the former following the noun-complement (= 'subjects’), the latter coming after the noun for 'language'. The interpretation is clear — the Missimians, while they are subjects of the Colchians differ from them in language and customs. The phrase 'like the Apsilians' is an appendage to the first qualifying remark about the Missimians and is to be understood as stating that both the Missimians and the Apsilians were subjects of the Colchians. Taking the passage on page 86 together with the statement on page 162 that the Apsilians were a 'common (i.e. related) and neighbouring people' to the Missimians, we see that Voronov is perfectly correct in stressing the cultural and linguistic genetic relatedness of the Apsilians and the Missimians. This latter ethnonym in Greek must derive from the Abkhazian surname Marshan, the princely holders of which traditionally lived around Ts’ebelda (Tibelos of Agathias' Greek text), which lies in the territory of the Missimians, as the Abkhazian historian Zurab Anchabadze proposed in 1959 and has nothing to do with the Svans' self-designation myshwan, on the basis of which suggestion Q’aukhchishvili hypothesised that the Missimians, like the Apsars, were a Kartvelian tribe occupying areas of present-day Abkhazia...

Any attempt to counter this argument by referring, for instance, to such works as Prof. David Braund's 'Georgia in Antiquity' (1994), which speaks on p.310 of 'the cultural and linguistic gulf between the Misimiani and Apsilii', will fail, because Braund, as he admitted to me in a personal letter of 19 Jan 1996, did not go back to Agathias' Greek text but relied on the sort of ambiguous (and thus deficient) English translation illustrated above...

 

With Quick-Reply you can write a post when viewing a topic without loading a new page. You can still use bulletin board code and smileys as you would in a normal post.

Note: this post will not display until it's been approved by a moderator.
Name: Email:
Verification:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image
Type the letters shown in the picture:
√49 Напишите ответ строчными буквами:
«Сто одёжек, все без застёжек» — что это?: