Пропоную у цій темі зібрати і обговорити творчість українських письменників, які у своїх творах у той чи інший спосіб засуджували єврофашизм, європейську зверхність, ксенофобію тобто ставший притчех во язицех (ще з часів старожитнього Риму) сумнозвісний євроцентризм. Вважаю цю тему особливо актуальною для нашого непростого часу, коли з українського народу намагаються штучно зробити ледь не тотальних єврофілів, в т.ч. в рамках нашого форуму. Пора повернути цій темі критичність, нагадавши, що не всі українці на одне лице.
Першим можна згадати творчість Василя Симоненка, напр. вірш "Жорна":
Цитата: http://ogo.ua/articles/view/2013-05-08/40123.html
Хай сатаніють виродки од крику –
нас не знобить од їхньої хули:
нам жорна ті із кам'яного віку
на танках варвари з Європи привезли.
І то для них таки й була наука,
коли — у всього світу на виду, —
немов у жорнах, дужі наші руки
перемололи варварську орду.
Також можна згадати Платона Воронька, Миколу Негоду, Олеся Гончара та ін.
http://ogo.ua/articles/view/2013-05-08/40123.html
Красиво.
Цитата: Wolliger Mensch от января 28, 2014, 14:36
Красиво.
Так. Дякую. Недаром Василь Симоненко один з найшанованіших україномовних поетів. З його віршів мені дуже подобається ось цей, теж певною мірою по темі, можливо тому, що у мене теж предки з простих християн Полтавщини, місцевих мужиків-гречкосіїв, які віками живучи на рідній землі знати не знали ніякої Європи, для них джерелом одкровення були Бог, власне життя і щирі люди навколо:
Цитата: http://www.pysar.net/virsz.php?poet_id=62&virsz_id=103
Мій родовід
Вельможі пихаті і горді
Плетуть родоводів в'язь:
В одного — прапрадід став лордом,
В іншого — прадід князь.
Баньки уп'явши в минуле,
Гордо ця знать рече:
— Про нас хрестоносці чули...
— В нас Рюрика кров тече...
— Мій предок вогнем і залізом
Титул собі добув...
— А мій тисяч сорок зарізав,
За це і в пошані був...
Нічого собі родоводи!
Та киньте свій ґвалт і крик:
Я із древнішого роду,
Бо я — полтавський мужик.
Ви скорчите кисло пику,
Коли повідомлю вас,
Що предок мій споконвіку
Хліб сіяв і свині пас.
Щоб жерли ви булки й сало,
Віками пер соху-плуг.
Хіба ж для історії мало
Оцих видатних заслуг?!
Я вами гордую, панове,
Бо я — знатніший од вас.
Звиняйте за грубе слово —
Я з вами свиней не пас!
:up:
Т. Г. Шевченко
О царю поганий,
Царю проклятий, лукавий,
Аспиде неситий!
Що ти зробив з козаками?
Болота засипав
Благородними костями;
Поставив столицю
На їх трупах катованих!
І в темній темниці
Мене, вольного гетьмана,
Голодом замучив
У кайданах. Царю! царю!
І Бог не розлучить
Нас з тобою. Кайданами
Скований зо мною
Навік-віки.
Д. Павличко
Московська ненажерлива держава
Ковтнула сто народів і земель;
У нутрощах зробилася тіснява
(А там ще й тьма така, хоч в око стрель!),
І тріснула, немов живіт удава, —
Даруйте за негарну паралель, —
Отож усі сьогоднішні страждання
Росії-матушки — з переїдання.
Ридає у Кремлі синедріон,
Самодержавний плач далеко чути;
Ті звинувачують ще царський трон,
А ті — генсеків царські атрибути;
Але імперія — то скорпіон,
Здихає він од власної отрути:
За жертвою жене повзуча мста
І жалить з лютістю свого хвоста.
Імперія лежить. Ніхто не в силі
Її зарити в землю, бо вона
Велика дуже. Де, в якій могилі
Вміститись може злість її чумна?
Вона ще дихає, і сопух гнилі
Виходить з неї, наче із багна,
Де сталінські нещадні живолупи
Своїх товаришів скидали трупи.
Мов кінь здихаючий, ногами б'є
Держава Коби, Берії, Крючкова,
І тому, хто за волю повстає,
Чоло стинає крицяна підкова;
Чечня стікаю кров'ю — це ж моє
Розбите серце! Правда канчукова,
Нового хана передсмертний сказ
Гарчить у танках — їде на Кавказ.
Чи ж довго ще здихатиме потвора,
Грузька, живуча й труйна падлина?
Де ж та Росія, мудра і сувора?
Чому дракона не доб'є вона?
Невже з Чечні, неначе з тренажора,
Зійде потуга люта і страшна,
Щоб повернути вогнебризні пащі
На наші землі вільні і болящі?
Ну що ж, як оживе стара чума
І кинеться на нас дракон з грізьбою,
Тоді рятунку іншого нема,
Як тільки брати непомильну зброю,
Тримати меч руками обома,
До смерті встояти на полі бою,
Перемогти!.. Не говори брехні,
Ніхто не переможе в тій війні.
Народе Пушкіна, не йму я віри,
Що вбивцею зробився розум твій,
Що ти забув Гулаги і Сибіри,
Де в душу вив арктичний буревій,
Що знову поведуть тебе вампіри
На братозгубний і ганебний бій;
Ні, ще засяє твій високий ґеній
Над хмарами фашистських неврастеній!
Цитата: Sirko от января 28, 2014, 21:53
Д. Павличко
Московська ненажерлива держава
Ковтнула сто народів і земель;
У нутрощах зробилася тіснява
(А там ще й тьма така, хоч в око стрель!),
І тріснула, немов живіт удава, —
Даруйте за негарну паралель, —
Отож усі сьогоднішні страждання
Росії-матушки — з переїдання.
О, наивысшие авторитеты нации в ход пошли. :)
от того же автора
Цитировать
І на Схід дивились галичани.
На Москву дивись в надії, Львів...
Як добре, що на світі є Москва,
Моя земля, столиця і надія
Если серьезно, то исследованием фашизма занимался Беляев, автор "Старой крепости".
Цитата: Sirko от января 28, 2014, 21:53
Д. Павличко
Московська ненажерлива держава
Ковтнула сто народів і земель;
У нутрощах зробилася тіснява
(А там ще й тьма така, хоч в око стрель!),
І тріснула, немов живіт удава, —
Даруйте за негарну паралель, —
Отож усі сьогоднішні страждання
Росії-матушки — з переїдання.
Трохи щось ви не в той степ. Хоч з іншого боку Російська імперія - це теж один з проявів євроцентризму, згадайте що в ній найважливіші рішення приймали люди європейського походження, освіти і світогляду, які знову ж таки намагались підійти до місцевих середньоєвразійських реалій з власними западенськоєвразійськими мірками. В деякому сенсі протистояння України (мужицько-християнсько-козацької) і Росії (Російської імперїі) можна розглядати у контексті протистояння стара християнсько-скіфоординська Русь vs. нова Русь (європеїзована, облатинена, онімечена і т.д.).
Цитата: piton от января 28, 2014, 22:43
Если серьезно, то исследованием фашизма занимался Беляев, автор "Старой крепости".
Він правда російськомовний. Ну в цілому мабуть теж підійде. Взагалі цікаво, хто перший на Україні почав осмислювати євроцентризм. Чи можемо ми сюди віднести православних полемістів, які писали твори проти латинства у 15-17 ст., напр. Івана Вишенського http://litopys.org.ua/index.html?
Цитата: Сергий от января 28, 2014, 14:46
Недаром Василь Симоненко один з найшанованіших україномовних поетів.
в пляні техніки віршування відверто слабкий, щоправда.
з шістдесятників найкрутіші - Стус та Світличний. і ранні Драч та Коротич нівроку.
Цитата: Conservator от января 28, 2014, 22:55
Цитата: Сергий от января 28, 2014, 14:46
Недаром Василь Симоненко один з найшанованіших україномовних поетів.
в пляні техніки віршування відверто слабкий, щоправда.
з шістдесятників найкрутіші - Стус та Світличний. і ранні Драч та Коротич нівроку.
Ну не за одну техніку цінують, а й за смисли і в цілому теж. :what:
Сергий, вірш Чичибабіна про Львів тобі сподобається. я його друзям-львів'янам зачитував, їх доставило.
історія людини, яку Львів не прийняв, бо надто европейський. хоча не знаю, як таке може бути - Львів насправді дуже космополітичний, азійського там аж ніяк не менше, ніж у Чичибабіновому Харкові.
ЦитироватьБорис ЧИЧИБАБИН
И статуи владык — и статуи Христа —
в сверкании колонн поникшие по нишам.
Не зря ты город львов. Твой лик жесток и пышен.
Грозны твои кресты. Державна красота.
И людно, и светло — а я один в тоске, вишь.
Мир весел и могуч — а я грущу по нем.
Да брось ты свой венок, дай боль твою, Мицкевич,
неужто мы с тобой друг друга не поймем?..
О бедный город лир, на что мне твой обман?
Враждебной красотой зачем ты нас морочишь?
Я верен нищете прадедовских урочищ.
Мне жаль твоей судьбы, ясновельможный пан.
Ты был милей в те дни, когда ты был горбат
и менее богат, но более духовен.
Есть много доброты в тиши твоих часовен.
Лесисты и свежи отрожия Карпат.
По бунтам и балам, шаля, пропрыгал юность,
сто лет сходил с ума по дьявольским губам,—
и бронзовый Иисус уселся, пригорюнясь,
жалеть, а не судить поверивших в обман.
Как горестно смотреть на кровли городские.
Я дань твоим ночам не заплачу ничем.
Ты праздничен и щедр — но что тебе Россия?
Зачем ты нам — такой? И мы тебе — зачем?
Твои века молчат. Что знаю я — прохожий,
про боль твоих камней, случайный и немой?
Лишь помню, как сквозь сон, что был один похожий,
на косточках людских парящий над Невой.
Так стой, разиня рот, молчи, глазами хлопай.
Нам все чужое здесь — и камни, и листва.
Мы в мире сироты, и нет у нас родства
с надменной, набожной и денежной Европой.
Цитата: Сергий от января 28, 2014, 22:56
Ну не за одну техніку цінують, а й за смисли і в цілому теж.
без доброї техніки жодні смисли поезію поезією не зроблять.
на жаль, Симоненко цього не розумів. не його вина, звісно, але його вірші виглядають по-учнівському.
Цитата: Conservator от января 28, 2014, 23:00
Сергий, вірш Чичибабіна про Львів тобі сподобається. я його друзям-львів'янам зачитував, їх доставило.
історія людини, яку Львів не прийняв, бо надто европейський. хоча не знаю, як таке може бути - Львів насправді дуже космополітичний, азійського там аж ніяк не менше, ніж у Чичибабіновому Харкові.
спасибі! так чудовий вірш і в цілому мені зрозумілий. :UU:
А ось українська православна духовна поезія 16 століття:
Цитата: http://litopys.org.ua/index.html
Навернѣться, бѣгуны, ко церкви восточной,
пріидите къ матери святой, непорочной,
Не шукайте Христа на Западѣ, въ Римѣ,
и явился нам бог наш во Ієрусалимѣ.
Цитата: http://litopys.org.ua/index.html
Горе оным, иже церков изражають
и за имѣнія вѣру продавають,
...
Оставляють Восток и бѣгуть на Запад
и многими вожами поспѣшными во ад.
...
До всякои єреси ради ся злѣпити,
а святую вѣру хотять развратити.
Цитата: http://litopys.org.ua/index.html
О римская церкве, чому погибаєш
и святоє письмо смѣле отметаєш?...
Плачемося о вас, милыѝ римляне,
твердо-сердечніи жидо-христіане.
Чого Христос не любить, а вам тоє любо,
але смиреніє божіє не любо...
Плачутся святыи на ваше безстудство,
ижъ упадаєте въ вѣчноє проклятство.
Помраченіє ума людей славолюбных
наносить съ западу устав душегубных.
Але покажите вы, римскіє дѣти,
гдѣ вам позволяно заповѣдь презрѣти?..
Шумите словесы, бога обидяще
и євангелія єго не храняще.
Але ваши власти спаситель погубить,
иже беззаконным помстити приходить,
Розкажет и папѣ нагому предстати
и поважность тую отъ него узяти.
Мусите забыти папу Христом знати,
который вас учить себе обожати.
Але древо отъ плода бываєт познано
и благочестіє дѣлами явленно.
Блаженный убо Петръ служній уряд принял
и, яко ученик, смиреніє хранил,
Царства у Римѣ не помыслив мѣти,
але всякую скорбь за Христа терпѣти,
И папам не казал мучительми быти,
а ни православных на єресь нудити.
Але таковы суть намѣстники злыи,
въ которых мѣшкають духи несвятыи,
Которыє крести и мечи пріємлють
и похитительне власти воспріємлють.
Я. Галана не забываем.