Главное меню
Мы солидарны с Украиной. Узнайте здесь, как можно поддержать Украину.

Dansk

Автор Евгений, февраля 8, 2005, 21:44

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Евгений

Her har jeg allerede begyndt en norsk topic. Nogle personer skrev på dansk også der (og endda på svensk), men nu tænker jeg at det er bedre at have en separat topic for hver sprog. Af den grund begynder jeg nu denne topic hvor vi kan tale bare dansk.

Jeg studerer norsk som hovedfremmedsprog ved Det statslige Lomonosov-universitet i Moskva, men for et halvt år siden begyndte jeg at læse dansk som B-sprog. Norsk og dansk har ikke så stor forskel mellem hinanden i grammatik. De er jo vældig forskellige i udtale. Fra fonetisk side er dansk meget vanskeligere for en russer end norsk, selvsagt.
PAXVOBISCVM

Евгений

Det er også meget vigtigt for mig at kunne korrigere mine «norske» fejl når jeg skriver på dansk. Fx i begyndelsen glemte jeg ofte at danskerne aldrig skriver to konsonanter i ordfinalerne (på norsk skrives det to konsonanter når vokalen i den sidste stavelse er kort: norsk kopp vs dansk kop, norsk sønn vs dansk søn, osv.) :D
PAXVOBISCVM

Станислав Секирин

И ведь обидно: всё понимаю, а ответить не могу.
Qusqu llaqtaqa kay pachap uma llaqtanmi.

Евгений

Цитата: Станислав СекиринИ ведь обидно: всё понимаю, а ответить не могу.
Min medfølelse. :)
PAXVOBISCVM

Станислав Секирин

Qusqu llaqtaqa kay pachap uma llaqtanmi.

Евгений

PAXVOBISCVM

Станислав Секирин

Цитата: ЕвгенийForstår, ikke sandt? ;--) Dansk er ikke svensk, ved du. 8)

Undskyld. Jeg taler dansk rigtig sloj. :(
Qusqu llaqtaqa kay pachap uma llaqtanmi.

Евгений

Цитата: Станислав Секиринsloj
Sløj. Ja, denne diftong udtales som [ɔj], men skrives altid øj. :)
PAXVOBISCVM

Станислав Секирин

Мда. Я лучше подучу ещё, а потом дальше поговорим.
Qusqu llaqtaqa kay pachap uma llaqtanmi.

Kosterok

Må jeg også være med? Må jeg?
Jeg har brug for noget skriftlige kommunikation på dansk--ellers hvordan kan jeg få det at lære?
Емче органа и звонче бубна
Молвь - и одна на всех:
«Ох» - когда трудно, и «ах» - когда чудно,
А не даётся – «эх!»
                      Марина Цветаева

macabro


Kosterok

Det  går godt.
Jeg fik et  positivt svar fra Rudolf Steiner Seminarium og må komme i gang med min studier i august.
Nu mangler jeg kun et sted til at bo og noget slags deltidsarbejde.

Har I læst Peter Skautrup's "Dansk Sproghistorie"?
Емче органа и звонче бубна
Молвь - и одна на всех:
«Ох» - когда трудно, и «ах» - когда чудно,
А не даётся – «эх!»
                      Марина Цветаева

macabro

Nei det har jeg ikke gjort. Enda. :)
Men jeg har lest flere bøker om historie av det norske språket og sånne ting. Hehe, jeg drar til Oslo for å studere der i et par uker i juni, jeg også ;)

Kosterok

Skautrup mener,at alle slaviske sprog--også nemlig russisk og ukrainsk-- stammer fra det fællesskandinaviske sprog.
Han påstår,at russisk stammer fra den samme dialekt,som nuværende svensk,mens ukrainsk og polsk kilder fra dialekten,der dannede det danske sprog.
Jeg synes,det er lidt kontroversielt.Hvad er jeres mening?
Емче органа и звонче бубна
Молвь - и одна на всех:
«Ох» - когда трудно, и «ах» - когда чудно,
А не даётся – «эх!»
                      Марина Цветаева

macabro

Hehe... tror ikke det. Ikke bare "lidt kontroversielt", men veldig kontroversielt, tror jeg

Kosterok

Skal vi flytte denne diskussion i noget andet gren af forum,så andre også kan  være med?Jeg mener  emnet,at russisk forkom fra svensk?


Емче органа и звонче бубна
Молвь - и одна на всех:
«Ох» - когда трудно, и «ах» - когда чудно,
А не даётся – «эх!»
                      Марина Цветаева

Alexi84

God aften!
Jeg har begyndt att lære dansk for tre uger siden. Selvom jeg kan dette sprog dårligt endnu, prover jeg allerede tale en skrive dansk.
Jeg er sikker at mange personer på Lingvoforum studerer også dansk en nogen skal svare mig. :)

Det er synd, jeg tager megen fejl.
Нет народа, о котором было бы выдумано столько лжи, нелепостей и клеветы, как народ русский. (Екатерина Великая)

regn

Oh... Jeg kan ikke skrive godt på dansk nu. Jeg har ikke læst eller snakket nogen dansk i en meged lang tid. Det er meget svert at prøve at skrive noget. Med meget intressant. Det kendes underligt at skrive på dansk nu. Og jeg tror jeg har gører mange fejl som kommer fra svensk eller norsk :) Men det er kul at nogen vil nu snakke her. Jeg har en ordbog og kan altid se om jeg har det rett. Med dette kan Google også hjælpe :))


regn

Ååååj, jag tror jag skrev det föregående meddelandet utan att förstå hur mycket jag blandat ihop...

Joris

Hej, hvordan har du det? Хотел бы я свободно говорить по-датски....
yóó' aninááh

Ellidi

God Aften.

Hvad mener De - kan man tilegne sig det danske Sprog ved at læse meget på Dansk, når man behersker vel Tydsk? Det var Tilfaldet med mig, fordi jeg holder meget af nogle danske Forfatter og læser undertiden deres Skrifter. Min dansk Yndlingsforfatter er Johannes Carsten Hauch (1790-1872). Her er et af hans Digte http://adl.dk/adl_pub/pg/cv/ShowPgText.xsql?p_udg_id=151&p_sidenr=262&hist=fm&nnoc=adl_pub . Og hvem er Deres?
Suum quoque castitas mentis dispendium patitur, quia nonnunquam mens concupiscentiae telo configitur per carnis speciem, quam exterius contemplatur. («A. de C. S.», c. XI)

Milady_de_Winter

Цитата: Kosterok от мая 19, 2006, 12:38
Skautrup mener,at alle slaviske sprog--også nemlig russisk og ukrainsk-- stammer fra det fællesskandinaviske sprog.
Han påstår,at russisk stammer fra den samme dialekt,som nuværende svensk,mens ukrainsk og polsk kilder fra dialekten,der dannede det danske sprog.
Jeg synes,det er lidt kontroversielt.Hvad er jeres mening?

Det må jeg nok sige... Hvad begrunder han det med?

leon.es

Hey! Jeg kan ikke tale pa Dansk, men jeg vil gerne laerer Dansk fordi jeg hav dansk hverer o commer a Danmark i Maj. Kan du radgive mig godt  boger tutorialer?
Mange tak!

francisrossi

Цитата: Kosterok от мая 19, 2006, 12:38
Skautrup mener,at alle slaviske sprog--også nemlig russisk og ukrainsk-- stammer fra det fællesskandinaviske sprog.
Han påstår,at russisk stammer fra den samme dialekt,som nuværende svensk,mens ukrainsk og polsk kilder fra dialekten,der dannede det danske sprog.
Jeg synes,det er lidt kontroversielt.Hvad er jeres mening?
Hvor fandt du denne påstånd? Jeg har lige kigget i bogen og fandt det ikke. Skautrup fortæller i forordet um de indoeuropæiske sprog og hans beskrivelse er stort set korrekt og videnskablig.

Andrey Lukyanov

Hvilken dansk stavemåde kan De lide mere: gammel eller ny?

Быстрый ответ

Обратите внимание: данное сообщение не будет отображаться, пока модератор не одобрит его.

Имя:
Имейл:
Проверка:
Оставьте это поле пустым:
Наберите символы, которые изображены на картинке
Прослушать / Запросить другое изображение

Наберите символы, которые изображены на картинке:

√36:
ALT+S — отправить
ALT+P — предварительный просмотр