Главное меню
Мы солидарны с Украиной. Узнайте здесь, как можно поддержать Украину.

български за някой

Автор аз, февраля 14, 2004, 19:33

0 Пользователи и 2 гостей просматривают эту тему.

DannnyBB

Цитата: Юнона от ноября 14, 2009, 17:55

2. Кога по-добре да използваме всяка от думите:  МОЖАХ,  МОЖЕХ,  СМОГВАХ, СМОГНАХ ?

Мисля, че скоро граматиката ще препише! ;D

Юнона, тук продължавам с втория ти въпрос, защото предния пост се получи доста дълъг.

МОЖАХ - действието е завършено. Можах да направя нещо, има вече резултат.
Като че ли повече се използва в отрицателни форми.

Не можах да си напиша домашното вчера.
Те не можаха да дойдат.

В разказни изречения не звучи много добре: Аз можах да си напиша домашното. Всеки казва "Аз си написах домашното."

Същото е и за въпросителните изречения. Не звучи добре "Ти можа ли да научиш стихотворението?". Казваме "Ти научи ли си стихотворението?"
Чувала съм възрастни хора да употребяват "можах" във въпросителни изречения, но това е много изолирана употреба и разбира се - неправилна.

МОЖЕХ - вчера, преди 5 дни, миналата година, т.е. в някакъв определен минал период аз можех, бях в състояние да направя нещо.

Като дете можех да свиря на пиано. (Вече не мога).
Вчера можех да дойда, защото имах време, но не дойдох, защото ме домързя.
Те можеха да ни предупредят, че ще има проверка. (но не го направиха и ни санкционираха)

СМОГВАХ = успявах.
Когато бях по майчинство, едва смогвах да уча - бебето плачеше по цяла нощ и не ми оставяше време.
Той едва смогва да свърже двата края.

"свързвам двата края" = стигат ми парите
Едва свързвам двата края = парите едва ми стигат
 

СМОГНАХ = успях
Хм, тази форма е малко старомодна.
Сега я употребяваме така:

Правя палачинки. В същото време семейството не ме чака, а похапва:)
Аз: Не мога да ви насмОгна. = Не мога да успея да направя достатъчно палачинки.

Непрекъснато влизат и излизат клиенти, не смогвам да им обърна внимание на всички (не успявам да им обърна внимание). Обаче това пак не звучи много добре. Не че е неправилно, но звучи леко странно :)

Упражнение с МОЖАХ,  МОЖЕХ,  СМОГВАХ, (на)СМОГНАХ

1. Извинявай, но вчера не ____ да дойда, защото дойдоха родителите ми на гости.
2. ___ да ти кажа всичките тези неща, но ти ме прекъсна и ме ядоса, затова ги премълчах.
3. Ти не ___ ли да ми напишеш едно писмо, в което да ми обясниш всичко, а ме остави да гадая.
4. Никой не м____ да н______ на темпото ти.
5. Едва с___ да те следвам, много се уморих.
6. Как ___ да допуснеш толкова грешки в диктовката?
7. На хората в това село им е много трудно, едва ___ да се изхранят.
8. Петър е изоставащ ученик, едва ___ да настигне останалите.
9. Те не ___ да се обадят по телефона, но ни написаха имейл.
10. Който го ___, го ___ . :)
11. Как ___ на това темпо, не мога да ти се начудя!
12. Ще ми върнеш парите, когато ___.
13. Как да ви ____, хора? Непрекъснато ми поставяте нови и нови задачи?!
14. Не ___ да следя мисълта ти, много накъсано ми говориш.
15. Как ___ да си толкова зле? = (да си толкова глупав)





Зоряна

DannnyBB, нямам такива думи да ти благодаря! А мога и аз да опитвам да направя твоето първо задание?  :) Юнона, не ще бъдеш обидена?


Много се бъркам с времена. Правилно ли разбирам, че:
1) аорист - когато нещо свърши не много дълго и имам резултат, но той не е много важен за сегашно време;
2) имперфект - когато нещо продължава дълго и нямам резултата;
3) перфект - когато нещо се свърши и имам резултат, той е важен за сегашно време.

Vertaler

Зоряна, ставих твойте решения в спойлер. Така някой ще ги гледа само ако поще.
Стрч прст в крк и вынь сухим.

Зоряна

Vertaler, много благодаря! Аз търсих такава опция, но не можах да намеря. Извинявайте за моята глупост, но моля, къде тя е?

Хворост

Когда я сажала, ливала смородину,
Она превращала мой сад в огородину.
Она превращала, рубила дрова,
На них высекая попутно слова.
arseniiv

Юнона

Добър вечер, мила Dannny!

Както и винаги, много ти благодаря за толкова бърз и пълен отговор. Сега ще се опитам да направя упражнението, което ти си измислила. Тези примери са невероятно интересни, но и много са трудни за мен. :umnik:
ЗОРЯНА, разбира се, няма да се сърдя, ако направиш тук нещо преди мен. Точно обратно, много се радвам, че сега тук има толкова активен живот! :UU:
ХВОРОСТ, и моите отговори можете да скриете. За съжаление, самата не мога да направя това, не съм по компютъри :o

1. Най-накрая те ИДВАТ______ тук.
2. Най-добрата ми приятелка ми _ДОЙДЕ___ на гости, затова няма да можем да се видим с теб довечера.
3. Един клиент ИДВАШЕ___ няколко пъти да те търси, но ти вече беше отишла в банката.
4. Нашите приятели ХОДЯТ____ много често в този ресторант.
5. ЩЕ ВЪРВИ___ време да се разделим със старите си предразсъдъци.
6. Той ХОДИ___ в това кафене всяка сутрин, но тази сутрин не ДОЙДЕ___.
7. Ти никога не ПРИСТИГАШ  (ИДВАШ)___ в уречения час! Престани да закъсняваш!
8. Кой ИДВА___ най-редовно от всички в часовете по български?
9. Ти ще ДОЙДЕШ___ ли с нас на пикника в неделя?
10. Иванови отново закъсняват. Не, не, почакайте, ето ги, те ИДВАТ___, виждам, че паркират колата си пред банката.
11. Ти с какво ХОДИШ (ПЪТУВАШ)___? С такси ли?
12. Намираме се в Третяковската галерия. Кой е ДОШЪЛ___ тук преди?
13. Ермитажът е прекрасен, съжалявам, че никога досега не СЪМ___ идвала тук.
14. "ДОЙДОХ____, видях, победих" (Цезар)
15. Ти защо не Е ДОШЪЛ___ на репетицията снощи, нали беше обещал?
16. Който ХОДИ___ редовно на лекции, ще получи по-висока оценка.
17. Какви времена ДОЙДОХА____ и какво ми ОТИВА___ до главата!
18. Който _НЕ Е ДОШЪЛ__   -  ЗАКЪСНЯЛ Е___, няма да чакаме никого повече. Всички са длъжни да ДОЙДАТ___ навреме.
19. _ДОЙДОХА (ВСИЧКИ ЛИ СА ДОШЛИ)__ ли всички, защото започваме.
20. Ще ти върна парите, когато ДОЙДА___ на срещата.



DannnyBB

Цитата: Зоряна от ноября 15, 2009, 12:05
DannnyBB, нямам такива думи да ти благодаря! А мога и аз да опитвам да направя твоето първо задание?  :) Юнона, не ще бъдеш обидена?


Поздравления, Зоряна! Супер си! На въпросите ти ще отговоря в друг пост.


Много се бъркам с времена. Правилно ли разбирам, че:
1) аорист - когато нещо свърши не много дълго и имам резултат, но той не е много важен за сегашно време;
2) имперфект - когато нещо продължава дълго и нямам резултата;
3) перфект - когато нещо се свърши и имам резултат, той е важен за сегашно време.

Юнона

Упражнение с МОЖАХ,  МОЖЕХ,  СМОГВАХ, (на)СМОГНАХ

1. Извинявай, но вчера не _МОЖЕХ___ да дойда, защото дойдоха родителите ми на гости.
2. МОГЛА СЪМ___ да ти кажа всичките тези неща, но ти ме прекъсна и ме ядоса, затова ги премълчах.
3. Ти не МОЖЕШ___ ли да ми напишеш едно писмо, в което да ми обясниш всичко, а ме остави да гадая.
4. Никой не МОЖЕ____ да н______ на темпото ти.
5. Едва СМОГВАХ___ да те следвам, много се уморих.
6. Как СМОГВАШЕ___ да допуснеш толкова грешки в диктовката?
7. На хората в това село им е много трудно, едва СМОГНАХА___ да се изхранят.
8. Петър е изоставащ ученик, едва СМОГНА___ да настигне останалите.
9. Те не _МОЖАХА__ да се обадят по телефона, но ни написаха имейл.
10. Който го ___, го ___ . 
11. Как СМОГВАШ___ на това темпо, не мога да ти се начудя!
12. Ще ми върнеш парите, когато МОЖЕШ___.
13. Как да ви ____, хора? Непрекъснато ми поставяте нови и нови задачи?!
14. Не МОЖАХ___ да следя мисълта ти, много накъсано ми говориш.
15. Как МОЖЕШ___ да си толкова зле? = (да си толкова глупав)

Няколко задания не разбрах, за съжаление, :what:


DannnyBB

Цитата: Юнона от ноября 15, 2009, 18:46
Добър вечер, мила Dannny!

Както и винаги, много ти благодаря за толкова бърз и пълен отговор. Сега ще се опитам да направя упражнението, което ти си измислила. Тези примери са невероятно интересни, но и много са трудни за мен. :umnik:
ЗОРЯНА, разбира се, няма да се сърдя, ако направиш тук нещо преди мен. Точно обратно, много се радвам, че сега тук има толкова активен живот! :UU:
ХВОРОСТ, и моите отговори можете да скриете. За съжаление, самата не мога да направя това, не съм по компютъри :o

1. Най-накрая те ИДВАТ______ тук. ДОЙДОХА
2. Най-добрата ми приятелка ми _ДОЙДЕ___ на гости, затова няма да можем да се видим с теб довечера.СУПЕР!
3. Един клиент ИДВАШЕ___ няколко пъти да те търси, но ти вече беше отишла в банката. ИДВА
4. Нашите приятели ХОДЯТ____ много често в този ресторант.СУПЕР!
5. ЩЕ ВЪРВИ___ време да се разделим със старите си предразсъдъци. ДОЙДЕ!
6. Той ХОДИ___ в това кафене всяка сутрин, но тази сутрин не ДОЙДЕ___.СУПЕР!
7. Ти никога не ПРИСТИГАШ  (ИДВАШ)___ в уречения час! Престани да закъсняваш!СУПЕР!
8. Кой ИДВА___ най-редовно от всички в часовете по български?СУПЕР!
9. Ти ще ДОЙДЕШ___ ли с нас на пикника в неделя?СУПЕР!
10. Иванови отново закъсняват. Не, не, почакайте, ето ги, те ИДВАТ___, виждам, че паркират колата си пред банката.СУПЕР!
11. Ти с какво ХОДИШ (ПЪТУВАШ)___? С такси ли?СУПЕР!
12. Намираме се в Третяковската галерия. Кой е ДОШЪЛ___ тук преди?ИДВАЛ
13. Ермитажът е прекрасен, съжалявам, че никога досега не СЪМ___ идвала тук.СУПЕР!
14. "ДОЙДОХ____, видях, победих" (Цезар)СУПЕР!
15. Ти защо не Е ДОШЪЛ___ на репетицията снощи, нали беше обещал?ДОЙДЕ/ ИДВА
16. Който ХОДИ___ редовно на лекции, ще получи по-висока оценка.СУПЕР!
17. Какви времена ДОЙДОХАСУПЕР!____ и какво ми ОТИВА ДОЙДЕ___ до главата!
18. Който _НЕ Е ДОШЪЛ__   -  ЗАКЪСНЯЛ Е___, няма да чакаме никого повече. Всички са длъжни да ДОЙДАТ___ навреме. НЕ, не, тук трябваше да се получи - Който дошъл - дошъл. Всички са длъжни да идват навреме!
19. _ДОЙДОХА (ВСИЧКИ ЛИ СА ДОШЛИ)__ ли всички, защото започваме. СУПЕР!
20. Ще ти върна парите, когато ДОЙДА___ на срещата.СУПЕР!

Нямам думи! Браво! Имайте предвид, че изреченията бяха много трудни!

DannnyBB

Цитата: Юнона от ноября 15, 2009, 19:28
Упражнение с МОЖАХ,  МОЖЕХ,  СМОГВАХ, (на)СМОГНАХ

1. Извинявай, но вчера не _МОЖЕХ___ да дойда, защото дойдоха родителите ми на гости. Изречението е вярно така, но може да се каже и ВЧЕРА НЕ МОЖАХ ДА ДОЙДА
2. МОГЛА СЪМ___ да ти кажа всичките тези неща, но ти ме прекъсна и ме ядоса, затова ги премълчах. МОЖЕХ
3. Ти не МОЖЕШ___ ли да ми напишеш едно писмо, в което да ми обясниш всичко, а ме остави да гадая.МОЖА
4. Никой не МОЖЕ____ да н______ на темпото ти. Първото е добре, втората форма е "насмогне". Никой не може да насмогне на темпотот ти.
5. Едва СМОГВАХ___ да те следвам, много се уморих.ОТЛИЧНО!
6. Как СМОГВАШЕ___ да допуснеш толкова грешки в диктовката?  МОЖА
7. На хората в това село им е много трудно, едва СМОГНАХА___ да се изхранят. .СМОГВАТ
8. Петър е изоставащ ученик, едва СМОГНА___ да настигне останалите. .СМОГВА
9. Те не _МОЖАХА__ да се обадят по телефона, но ни написаха имейл.
10. Който го ___, го ___ .  .Който го може, го може! Това се употребява, когато видиш напр. някой добър танцьор, певец. 
11. Как СМОГВАШ___ на това темпо, не мога да ти се начудя!.ОТЛИЧНО
12. Ще ми върнеш парите, когато МОЖЕШ___.ОТЛИЧНО
13. Как да ви ____, хора? Непрекъснато ми поставяте нови и нови задачи?! НАСМОГНА
14. Не МОЖАХ___ да следя мисълта ти, много накъсано ми говориш.МОГА
15. Как МОЖЕШ___ да си толкова зле? = (да си толкова глупав) МОЖЕ

Вие сте уникални! Можете много да се гордеете с нивото на езика си!
Браво! Браво! БРАВО!!!!



Юнона

Благодаря ти, Dannny, за толкова интересна работа! Вече видях грешките си и на Зоряна. Мисля,че тя по-точно е направила това упражнение, не използвайки други глаголи на движение (като аз).  ;D  Забелязах, че ние и двете написахме едно изречение по такъв начин:

3. Един клиент ИДВАШЕ___ няколко пъти да те търси, но ти вече беше отишла в банката. ИДВА

Защо тук не можем да използваме миналото несвършено?  Нали за НЯКОЛКО ПЪТИ става дума! :donno:

DannnyBB

Здравейте отново!

Закачам се за поста на Юнона, но се обръщам към всички!
Много сте ученолюбиви и любознателни!

Веднага ще ви измисля нова задача. Само ако ви се занимава, разбира се. Не я приемайте като домашно от госпожата.

Тя ще бъде за членуване.


Моля, попълнете пълен, кратък член, или нищо.

1. Учител__  влезе в класна__ стая и ученици__ седнаха по места__ си.

2. Обичам кафе__ с кафява__ захар__, но захар__ в шкаф__ свърши и трябва да отида до магазин__ да купя един пакет__.

3. Хора__ мислят, че да се научи един език__ е лесно, но не точно така.

4. Американски__ президент__ Барак Обама, който участва в завършила__ в Сингапур среща__ на високо__ равнище__ на Азиатско-тихоокеански__ икономически__ форум__, се срещна днес с руския__ си колега__ Дмитрий Медведев.

5. През 2007 и 2008 г. Лили Иванова прави големи концерти__ в зала__ 1 на НДК, които са записани и излъчени от bTV.

Ако имате желание, специално ще ви направя изречения за глаголните времена.

Приятна работа, мили момичета и момчета:)

DannnyBB

Моля ви, не ми благодарете, наистина ми е приятно да срещна толкова ентусиазирани дами:)

Не съм съпоставяла работата на двете ви. И двете сте се справили чудесно. На определени места дори и българи биха сгрешили, повярвайте ми.

Относно " Един клиент ИДВАШЕ ___ няколко пъти да те търси, но ти вече беше отишла в банката. " Това е класика! Много български деца  казват ИДВАШЕ, докато се научат да говорят правилно. Не знам какво ги кара да говорят така:) Вие обаче ще си запомните, че е ИДВА.


Юнона

Скъпа Dannny, имам още един въпрос, този път не граматически. ;D

"В този момент шефът ми от Киев ме търси, за да ми възложи някаква задача. Звъни ми на мобилния, но аз му отказвам с думите: "Не мога, аз отидох в Москва." (няма ме)"

Това е цитат от твоето писмо.
Ти пишеш МОБИЛНИЯ, а познатите ми в България ми казаха, че има само дума ДЖИЕСЕМ. Така ли?
Между другото, при нас всички казват само МОБИЛЬНИК  ;)

Зоряна


Юнона

Моля, попълнете пълен, кратък член, или нищо.

1. УчителЪТ__  влезе в класнаТА__ стая и ученициТЕ__ седнаха по местаТА__ си.

2. Обичам кафе__ с кафява__ захар__, но захарТА__ в шкафА__ свърши и трябва да отида до магазинА__ да купя един пакет__.

3. ХораТА__ мислят, че да се научи един език__ е лесно, но не точно така.

4. АмериканскиЯТ__ президент__ Барак Обама, който участва в завършилаТА__ в Сингапур среща__ на високо__ равнище__ на Азиатско-тихоокеанскиЯ_ икономически__ форум__, се срещна днес с руския__ си колега__ Дмитрий Медведев.

5. През 2007 и 2008 г. Лили Иванова прави големи концерти__ в залата__ 1 на НДК, които са записани и излъчени от bTV.


DannnyBB

Здравейте всички,

Тук ще отговоря на въпросите за мобилния и ГСМа.

В началото на 90те години им казвахме мобифони -съкращение от МОБИлен телеФОН. Те бяха на по-различна система от GSM.
Вече почти никой не ползва мобифон и затова тази дума остаря също както компютърната дискета. :)

След това навлязоха джиесемите.

Сега може да се каже, че ме търсят на ГСМа/GSMа, или пък на мобилния. "Мобилния" е за по-официален офис разговор.


DannnyBB

Юнона, отноново си се справила чудесно!
Много се радвам! :)


1. УчителЪТ_ЯТ, защото е с наставка -тел за деец. Тя е дошла от старобългарски и там е била силно омекотена. В думата "петел", "картел" тя не е наставка и се членува "петелЪт", "картелЪТ"_  влезе в класнаТА__ стая и ученициТЕ__ седнаха по местаТА__ си.

2. Обичам кафе__ с кафява__ захар__, но захарТА__ в шкафА__ свърши и трябва да отида до магазинА__ да купя един пакет__.

3. ХораТА__ мислят, че да се научи един език__ е лесно, но не точно така.

4. АмериканскиЯТ__ президент__ Барак Обама, който участва в завършилаТА__ в Сингапур среща__ на високо__ равнище__ на Азиатско-тихоокеанскиЯ_ икономически__ форум__, се срещна днес с руския__ си колега__ Дмитрий Медведев.

5. През 2007 и 2008 г. Лили Иванова прави големи концерти__ в залата_Тук правилното е ЗАЛА 1_ 1 на НДК, които са записани и излъчени от bTV.

Зала 1 е точно определена зала, заради номера. Зала Едно, а не Зала Две.

ОТЛИЧЕН (6)!!!!
Юнона,  := :=

Зоряна

Имам малък въпрос - защо в първия изречение навсякъде е "определённый артикль" (извинявайте, не знам тази граматични термини на български)?

christo_tamarin

Ето ме и мене. Не така често поглеждам към този форум.

Много материал се е натрупал за коментар. Едва ли ще смогна на всичко да обърна внимание. Колкото успея, толкова. Започвам отзад напред. И ще пиша ту на български, ту на руски.

Цитата: Зоряна от ноября 16, 2009, 10:42
Имам малък въпрос - защо в първияпървото изречение навсякъде е "определённый артикль" (извинявайте, не знам тазитези граматични термини на български)?
определённый артикль: определителен член или просто член, понеже в българската граматика обикновено не става дума за неопределителен член, както в английски, френски или немски.

Разглеждаме изречението:
ЦитироватьУчителЯТ влезе в класнаТА стая и ученициТЕ седнаха по местаТА си. Учитель вошел в классную комнату и школьники сели по своим местам. Учителя войти в комнату ждали. Ученики не случайные, комната то же не случайная, этим ученикам именно в этой комнате положено находиться, и у них свои определенные места.
Вы могли бы пропустить каждый определённый артикль, но тогда смысл изменится.
Например:
ЦитироватьПолицай {ЯТ} влезе в класнаТА стая и ученициТЕ седнаха по местаТА си. Ждали учителя, а вот в комнату полицай. Ученики его не знают и его не ждали.
А если бы полицая ждали (разъяснять детям правила дорожного движения), то опять будет так:
ЦитироватьПолицаЯТ влезе в класнаТА стая и ученициТЕ седнаха по местаТА си.

christo_tamarin

Цитата: DannnyBB от ноября 15, 2009, 23:00
5. През 2007 и 2008 г. Лили Иванова прави големи концерти__ в залата_Тук правилното е ЗАЛА 1_ 1 на НДК, които са записани и излъчени от bTV.

Зала 1 е точно определена зала, заради номера. Зала Едно, а не Зала Две.
Допълвам уважаемата Дани.
В българския език (подобно на английски, различно от гръцки) се приема, че имената и названията по начало са определени и нямат нужда от изричен определителен член. Поради това се казва:

  • на улица Московска
  • в град Петрич
  • в зала Чайковски
  • в зала 1 (тук номерът играе ролята на име)


christo_tamarin

Цитата: Юнона от ноября 15, 2009, 20:07..Ти пишеш МОБИЛНИЯ, а познатите ми в България ми казаха, че има само дума ДЖИЕСЕМ. Така ли?
Между другото, при нас всички казват само МОБИЛЬНИК  ;)
Аз като стар и крайно консервативен човек, никога не казвам ДЖИЕСЕМ, а винаги телефончето, и всички ме разбират, струва ми се.

christo_tamarin

Цитата: DannnyBB от ноября 15, 2009, 19:58Относно " Един клиент ИДВАШЕ ___ няколко пъти да те търси, но ти вече беше отишла в банката. " Това е класика! Много български деца  казват ИДВАШЕ, докато се научат да говорят правилно. Не знам какво ги кара да говорят така:) Вие обаче ще си запомните, че е ИДВА.
Мне кажется, что здесь в каком-то разделе разъяснял я уже эту проблему.

Да започнем с това, че във всички славянски езици, и специално в руски и български, глаголите биват имперфективни (глаголи от несвършен вид) и перфективни (глаголи от несвършен вид). Граматиката на нашите езици би могла да се напише и така, че имперфективните глаголи и перфективните глаголи да са различни части на речта, така както различни части на речта са съществителните имена и прилагателните имена. Например в руски език имперфективните глаголи имат бъдеще време във вида "буду писать" и сегашно (настоящее) време "пишу", а пък перфективните глаголи нямат сегашно (настоящее) време и имат бъдеще време във вида "напишу". Смисълът на всяко глаголно време върви в комбинация с аспекта на глагола (имперфективен/перфективен). Така е във всички славянски езици. Това е най-трудното за човек-неславянин, който учи руски или български. Но тук случаят не е такъв: аудиторията тук знае руски или български. Достатъчно е да знаете, че в общи линии аспектът на глаголите в руски и български си съответства.

ИДВАМ е имперфективен глагол (по 3-то спрежение). Формата ИДВА, поне графично, е форма за 3-то лице единствено число едновременно за сегашно време и за аорист (минало свършени време). В стандартния македонски език като че ли имперфективните глаголи нямат аорист (вместо аорист по правило се използва имперфект) и този проблем там не стои. В Софийско и в българския северозапад аористната форма ИДВА има ударение на последната сричка и така се отличава от формата за сегашно време. В източните български диалекти двете форми (сегашно време и аорист) се различават само по контекста. Ако няма подходящ контекст, който да ги различи, носител на източно-български диалект би заменил аористната форма ИДВА с формата за имперфект ИДВАШЕ.

Да завърша с това, че контекстът на разглежданото изречение "Един клиент ИДВА няколко пъти да те търси, но ти вече беше отишла в банката." позволява глаголната форма ИДВА да се идентифицира като аористна и няма нужда тя да се замества от формата за имперфект ИДВАШЕ. Но и да се замести, не би било значима грешка (в стандартния македонски език същото се правело за всеки имперфективен глагол).


christo_tamarin

Цитата: DannnyBB от ноября 14, 2009, 09:06Относно глагола знам/зная.
В 1л.ед.ч., сегашно време и двете форми са правилни. Дублетни са.

Предпочита се когато думата след глагола започва със съгласна, да се използва знаМ, напр. Знам отсега, че ти ще дойдеш.
Съответно ако думата започва с гласна, да се използва знаЯ - Аз зная това.
Все пак формата "зная" се появи по-отскоро и употребата и  е признак на това, че говорещият се интересува от развоя на езика.
..
Начну с тем, что от корня -зна- образуются совсем правильные перфективные глаголы по 1-му спряжению (да узная, да разузная, да позная, да призная, ...) и совсем правильные имперфективные глаголы по 3-му спряжению (узнавам, разузнавам, познавам, признавам, ...).

Однако сам глагол зная - неправильный имперфективный глагол по 1-му спряжению. У него появилась дублетная форма знам (1л.ед.ч.наст.вр.) под влиянием старого глагола вем. Кроме того, у этого глагола нет аориста - нет таких форм как "(аз) знах, (ти) зна, зна, (ние) знахме, (вие) знахте, знаха". Нет и лямда-причастия аориста: нет таких форм как "знал,знала,знало,знали". Есть нормальный имперфект (прошедшее несовершенное время): "(аз) знаех, (ти) знаеше, знаеше, (ние) знаехме, (вие) знаехте, знаеха". Есть и лямбда-причастие имперфекта: "знаeл,знаeла,знаeло,знаeли".

"Знаел съм" - в первой очереди это пересказная (ренарративная) форма имперфекта. По совместительству, в редких случаях, это же и форма перфекта (изъявительного индикативного наклонения).

Вообще язык часто не вмещается в рамки своего грамматического описания и своей кодификации. С другой стороны, мне кажется, что поведение этого глагола (зная) такое же, как у всех имперфективных глаголов в стандартном македонском.

christo_tamarin

Цитата: Зоряна от ноября 15, 2009, 12:05
Много се бъркам с времената. Правилно ли разбирам, че:
1) аорист - когато нещо свърши не много дълго и имам резултат, но той не е много важен за сегашно време;
2) имперфект - когато нещо продължава дълго и нямам резултата;
3) перфект - когато нещо се свърши и имам резултат, той е важен за сегашно време.
Да. Правилно. Ще уточня. Първо, да уточня, че в български език тези времена са наследени от старо-славянски. В руски, както и в повечето от останалите славянски езици, аористът и имперфектът са заменени от перфектът (!), и така той е станал ново-славянско минало време за глаголи от двата аспекта (имперфективни и перфективни).

  • Перфект: Когато резултатът от действието е по-важен от самото действие. Има смисъл както за перфективни, така и за имперфективни глаголи.
  • Имперфект: Има се пред вид момент от миналото, през който действието продължава. Имперфектът е сегашното време, съотнесено към някой минал момент. Както и сегашното време, имперфектът се употребява предимно с имперфективни глаголи. С други думи, на първо ниво на езика не учете употребата на сегашно време и имперфект от перфективни глаголи.
  • Аорист: Нормално минало време. Ако не попада в горните два случая (и не е плюсквамперфект), то ще е аорист. Предимно с перфективни глаголи, но не можете да загърбите и употребата на аориста с имперфективни глаголи.
Для людей с родным русским. Для перфективного глагола, задумайтесь важнее ли результат действия чем само действие. Если да, то по-болгарски, как и всегда по-русски, перфект. Иначе аорист. Для имперфективного глагола сложнее. Задумайтесь опять важнее ли результат действия чем само действие. Если да, то по-болгарски, как и всегда по-русски, перфект. Если нет, то задумайтесь есть ли в контексте определенный момент в прошлом. Если да, то имперфект. Иначе аорист. Подсказка: для отрицательных форм обычно результат (т.е. отсутствие результата) важнее несостоявшегося действия и смело выбирайте перфект как для перфективных, так и для имперфективных глаголов.


Быстрый ответ

Обратите внимание: данное сообщение не будет отображаться, пока модератор не одобрит его.

Имя:
Имейл:
Проверка:
Оставьте это поле пустым:
Наберите символы, которые изображены на картинке
Прослушать / Запросить другое изображение

Наберите символы, которые изображены на картинке:

√36:
ALT+S — отправить
ALT+P — предварительный просмотр