Главное меню
Мы солидарны с Украиной. Узнайте здесь, как можно поддержать Украину.

Suomi

Автор Leo, марта 23, 2004, 22:16

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Versteher

Minulla on kysymys, jopa kaksi.

Miksi suomalaiset puhuvat niin nopeasti? Minne kiirehtyvät he?
ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Yougi

ЦитироватьMiksi suomalaiset puhuvat niin nopeasti?
Pieni maa, lyhyet minutit.  :)
ЦитироватьMinne kiirehtyvät he?
Ehkä helvettiin?

Versteher

mutto eikö, esimerkikisi, Sveitsi ole itse pieni maa: mutta siinä puhutaan heti niin jotta kaikki ymmärtävät. Täytäänkö etsiä jottakutta muuta syyta? =)
ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Yougi

ЦитироватьSveitsi ole itse pieni maa: mutta siinä puhutaan heti niin jotta kaikki ymmärtävät
Se oli sellaine fennofoobinen pikkujuttu, taas, kato - bilateriaalisen kauppan aikana oli se sellainen sanonta Venäjästa suomalaisien keskellä - Suuri maa, pitkät minutit, se niinkuin tarkoitta sitä, että kaikki asiat suorittautuvat suuressa maassa erittäin hitaasti. No nyt väänsin sen nurin.
Ja Sveitsista se on vielä kysymys - minä, esimerkiksi, en ymmärrä kokonaan sen Schvitzdeuchen, vaikka hohdeuchia maltan.



Versteher

Hyvä herrani, luulen, että sveitzinainen saksaa ei voida ymmärtä osamalla klassista saksalaista kieltä. Lienee, senhan vuoksi, puhuvat sveitsit hidästi saksaa [koska tämä kieli lienee heille vieras], jottahan voidaan ymmärtä puhunsa.
ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Матти

Suomalaiset myös eivät aina ymmärrä toinen toista. Esitän katkelma Väinö Linnan romaanista Tuntematon sotilas. Rokan ja Lammion keskustelu kurista...
....   
-   Metla. Enköhän minäkin saisi vastauksia suomeksi.
-   Et sie tiijä mitä metla on. Luuaksihan sitä lähes sanottaa. Kumpi siun mielest on oikein? Onko suolatoin tuima vai ei? Hitto ko iän ja lännen miehet on kinanteet siint asjast koko sovan ajan ja selvää ei ole tult.
-   Minä en ole murretutkija. Minä olen teidän komppanianpäällikkönne...     

Versteher

Tietävikö joka, pitävikö se paikkaa, että Suomessa ei pidä lappelaisista?
ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Матти

Suomalaisilla talonpojilla oli aina ylenkatsova suhtautuminen saamelaisiin, samoin kuin amerikkalaisilla intiaaneihin. Viime aikoina suhtautuminen hitaasti alkoi muuttumaan myötäsuopeuteen ja jopa myönteisyyteen. 

Versteher

Kerran V.'lle sanotiin: Kirjoitellaan, jos haluatte..

V. ei ymmärtänyt: kun "kirjoite-" on sanon juuri, "-lle-" on persoonin pääte, mitä sitten on tuo -aan? Tiedätko joku?
Paljon kiitoksia joka avusta..
ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Матти

V. ei ymmärtänyt: kun "kirjoite-" on sanon juuri, "-lle-" on persoonin pääte, mitä sitten on tuo -aan? 
kirjoitella on kirjoittaa - verbin frekventatiivinen muoto,
venäjäksi -фреквентативный или многократный глагол, например, от - передай привет - фреквентативная форма - передавай пример.  

Versteher

Kiitos, Herrani, muuta mitä tämä "-aan" tarkoitse. Eikä ole oikein "kirjoitelette" venäläiselle: передавайте?!
ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Матти

Passiivi
vastata -vastataan -отвечают
kysyä - kysytään - спрашивают
tuoda - tuodaan - приносят
viedä - viedään - уносят
tulla - tullaan - приходят
Еще одно значение, особенно для разговорной речи - давате будем отвечать и т.д.   

Kirjoitellaan, jos haluatte - давайте будем писать (многократно), если хотите

Матти

mitä tämä "-aan" tarkoitse 
oikein: mitä tämä tarkoittaa   

Versteher

Herrani, mulla lieneisi muu kysymys.

Miksi koja sanon luona suomen kielessa on kaksi alusta: yksi, jotka löydään sanakirjassa, ja toinen, johonka lisätäänhän päätteet. Miksi ei voi suomalainen sanoa: *yksissä - mutta tarvitse tehdä muun alukset?
Onko siihen pain ääntämiset syyt tai jottakutta muuta?
ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Матти

Esitän esimerkkia varatalon äänteiden vaihteluja:
vahva aste                         heikko aste
Ottakaa oppia!                     Ota nyt opiksesi!
Hauki ottaa onkea.               Pekka sai hauen ongella.
Jalka on märkänä.                 Jalat tulivat märäksi.
Ei saa kulkea vedessä.          Kuljettiin vedessä.
Setä erehtyy.                         Sedälle tuli erehdys.
Kyntäkää pelto.                     Kynnämme pellon.
Lämpimään tupaan.               Äiti on lämmittänyt tuvan.

Lyhyesti: 
Nominien vahva vartalo saadaan varmemmin essiivistä, heikko genetiivistä. Verbien vahva vartalo saadaan  ind. preseensin 3.persoonamuodosta, heikko ind.preseensin 1.ja 2. persoonamuodosta.
Varatalon äänteiden vaihtelu on myös venäjän kielessä. 
   
                                 

Versteher

Kiitos, Herrani.

Mutta vahva ja heikko vartalot ovat toki sama asia, vastakohdaksi nominatiivin vartalon.
Miksi eroavat ne? Yhde- ja yhte on luonnostaan sama sano; mutta "yksi" on paljon erossa.

Ja; voisiko Herrani viettää esimerkiksi siihen:   Varatalon äänteiden vaihtelu on myös venäjän kielessä?
   
ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Матти

Suomen kielen oppikirja voi löytää, esimerkiksi:
http://www.kodges.ru/24362-uchebnik-finskogo-jazyka.html
5. oppitunnissa lyhyesti selitetään vartalon äänteiden vaihtelusta.

Nyt vartalon äänteiden vaihtelusta venäjän kielessä
Чередование гласных в русском языке
О  -  е               Возить – везти, носить – нести, пою – петь.
О – а                 Бросить – забрасывать, закончить – заканчивать. 
О – ы, е – и       Вой – выть, шей – шить.   И т.д. и т.п. 
Чередование согласных
К – ч         Рука – ручной, дружок – дружочек
Х – ш        Сухой – сушить.
Г – ж – з   Друг – дружить – друзья  И т.д. и т.п. 

Versteher

No, tämä pitää paikkansa, että äänet joka arineisessa kielessä voivat muuttua: течь - токЪ; binden - Bund; stetio - statum... Mutta vartalohan kestää, ihanko totta?
Mutta suomem kielen luona kohdamme täysin muun tavan: kohdamme kahdet vartaloa: yksi ja yhde eroavat toinen toisesta enemään kuin токЪ и течь ja muut esimerkit arinaisista kielista..

Tai en ymmärra jottakutta?
ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Матти


Матти

Onko kysymys arjalaisista (арийские) kielistä?

Arjalaisina kielinä ovat

Indoiranilaiset kielet ovat indoeurooppalaisten kielten itäiseen ryhmään kuuluva kieliperhe. Näitä myös arjalaisiksi kieliksi kutsuttuja kieliä puhutaan muun muassa Intian, Pakistanin, Afganistanin ja Iranin alueella. Indoiranilaisiin kieliin kuuluvat iranilaiset kielet, indoarjalaiset kielet sekä luoteiset indoarjalaiskielet (eli dardilaiset kielet). Indoiranilaisilla kielillä on yli miljardi äidinkielistä puhujaa.

Näitä kieliä en tiedä lainkaan.

Versteher

ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Матти

Käyn kyllä. Asun Viipurissa, osallistun karjalaiskielen kerhon toiminnassa Pietarissa.  Lähitilaisuus on 18.9. 

Versteher

Ah Viipuri, Oh Viipuri...kauniissa kaupingissa asuttehan. Käyttekö Mon Repos' ssa?

onko Teillä mahdolisuus auttua jottakutta myös suomen kielen kanssa?
ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Матти

Morepossa kävin kyllä ja sen vuoksi sepitin laulu:
.............................................. 
Muistat sie myös jottai muuta
taisihan mie saaha suuta
Monrepoos myö kuuta ko
niin kahen katseltiin.
....................................
On minulla tietysti mahdollisuus auttaa jotakuta suomeen perehtymisessä , mutta jonkun on tutkittava samanaikaisesti opikirjoja. 

Versteher

Voisitteko kertoa siitä seikkaperäisemmin: mistä opikirjosta puhuitte?
ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Быстрый ответ

Обратите внимание: данное сообщение не будет отображаться, пока модератор не одобрит его.

Имя:
Имейл:
Проверка:
Оставьте это поле пустым:
Наберите символы, которые изображены на картинке
Прослушать / Запросить другое изображение

Наберите символы, которые изображены на картинке:

√36:
ALT+S — отправить
ALT+P — предварительный просмотр