Главное меню
Мы солидарны с Украиной. Узнайте здесь, как можно поддержать Украину.

български за някой

Автор аз, февраля 14, 2004, 19:33

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Юнона

Christo tamarin, много Ви благодаря за обясненията. Сега разбрах почти всичко.  :yes:
Повтарям, че съм се шегувала за членуването. Нистина това е "изюминка" в български език. Макар че правилата не са много ясни. Не разбирам, защо ГРАД  СОФИЯ  без член, а ГРАДОВЕТЕ  СОФИЯ И ПЛОВДИВ  с член? Защо писателят Иванов с член, а архитект Иванов без член?  Има ли логика?
За ПОЛОВИН и ПОЛОВИНА преди съществителните сега ми е ясно, а след тях? Например, как може да напиша:
ГОДИНА И ПОЛОВИН   или ГОДИНА и ПОЛОВИНА?
ЧАС и ПОЛОВИН  или ЧАС и ПОЛОВИНА?
Искам да разбера всичко това до края.

За пълния и непълния член и за словоред няма да споря. Това е ваши "вътрешни" проблеми! :donno:

Юнона

ЗОРЯНА, браво за притчата за Бог и човека. Много хубаво си направила преразказа, това не е лесно! Не се притеснявай, че имаш грешки, и аз пиша винаги по такъв начин, а след това имам щастие да видя всичко в работите си  като е поправено. Нищо! Ако пишем много и се стараем, сигурно ще научим някога! :=
Сега ще се опитам да направя "домашното" от Данни. Направи това също, ако обичаш. Тези упражнения са невероятно полезни за нас! :green:

Юнона

Мила Dannny!
Благодаря ти, че се отделяш толкова много време за нас. Вие сте и двамата (с Христо тамарин)  ни помагате много. Много е добре, че обяснявате едни и същи неща от различни страни. Затова много е по-лесно да разбирам всичко! ;up:
Сега ще се опитам да се справя с упражнението. Сигурна съм, че направя грешки и ще ти бъда много благодарна  да ги поправиш.  :yes:


Един човек (разболявам се) _се разболя____________  сериозно. Болестта му ( изразявам се)  _се изразяваше____________  в следното: през цялото време той (има) _имаше__________ чувството, че очите му (изкачам) _изкачаха__________  и ушите му непрекъснато (звъня) _звъняха__________ . Това го (довеждам) доведе___________  почти до лудост, защото (продължавам) продължаваше___________ двадесет и четири часа в денонощието. Не (мога) __можах_________  нито да (работя) __работи_________, нито да (почивам) _почива__________. (Обръщам се) Обърна се___________  към лекар.
Един лекар (давам) _даде__________  мнение, че трябва да му бъде отстранен апендикса. (Оперирам) Оперираха___________ го, но това не (решавам) _реши__________ проблема. Втори - че трябва да му бъдат извадени всички зъби. Направили и това. Единственият резултат бил, че човекът се  (състарявам) се състари___________  преждевременно. Трети ...
Има милиони специалисти и ако послушате всички, те непременно ще Ви убият. Тогава той се (обръщам) _обърна__________  към доайен в областта.
Лекарят го (преглеждам) _прегледа__________  и (казвам) __каза_________ :
-Нищо не може да се (направиям) _направи__________, защото не може да се (откривам) _открие__________ причината за болестта. Вие (живея) ще живеете___________  още най-много шест месеца. Длъжен съм да бъда откровен с Вас, всичко, което е можело да бъде (направям) __направено_________ , вече е (направям) било направено___________ . Повече няма какво да се (направям) направи.
Човекът (излизам) излезе___________ от лекарския кабинет и си (помислям) помисли___________: "Щом ми остават само шест месеца живот още, защо да не ги (изживявам) _изживя__________ добре? " Той бил скъперник и никога не (живея) __е живял_________ добре. След като (вземам) взе___________ това решение, си (купувам) _купи__________  скъпа, нова кола, луксозна вила. (Поръчвам) Поръчи___________ си тридесет костюма и (решавам) _реши__________ даже ризите му да бъдат шити по поръчка.
(Отивам) _Отиде__________ в ателието. Шивачът му (вземам) _взе__________  мерки и (казвам) __каза_________:
-Ръкав-тридесет и шест, врат-шестнадесет.
Човекът (възразявам) _възрази__________ :
-Не, петнадесет! Досега винаги (нося) __носех_________  петнадесет.
Шивачът (измервам) _измери__________ отново вратната обиколка и повторил:
-Шестнадесет!
-Но аз винаги досега (нося) __носех_________  петнадесет!
-Както желаете, - (решавам) __реши_________ да приключи спора шивачът- но (бивам длъжен) _бях  длъжен__________ да Ви (предупреждавам) _предупредя__________, че ще имате чувството, че ще Ви изкочат очите и ще Ви звънят ушите.


christo_tamarin

Цитата: regn от ноября 23, 2009, 20:28Христо, можно несколько вопросов? :)
Пожалуйста. По возможности отвечу.


Цитата: regn от ноября 23, 2009, 20:28
Цитата: christo_tamarin от ноября 23, 2009, 15:19
Замечание: Если буква ѣ Вас смущает, перестану ее употреблять.
Первый - почему у вас везде теперь "ять"? :)
А где у меня был лишний ять?

Цитата: regn от ноября 23, 2009, 20:28
Цитата: christo_tamarin от ноября 23, 2009, 14:52
"половина(та) на хлѣб(ът)": "половина(та)" се определя от "на хлѣб(ът)".
А разве после предлога не будет "хлѣба"? Я вот тут запутался.
Я нарушал правило демонстративно. Правило искуственное. Соблюдать не стоит.

Цитата: regn от ноября 23, 2009, 20:28Думаю, что тут будет "ездил".
Спасибо за исправление.

Цитата: regn от ноября 23, 2009, 20:28В русском часто ясно, где подлежащее, а где полоднение. Поэтому фиксация порядка слов во фразе типа "мать любит дочь" является скорее исключением.
Таких "исключений" в болгарском намного больше, чем в русском. Во первых, формы именительного и винительного обычно разные (в болгарском совпадают). Во вторых, средний род для одушевленных в русском обычно не бывает (в болгарском средний род более употребителен: дете, момче, момиче, прасе, куче, магаре, ..).

Цитата: regn от ноября 23, 2009, 20:28
Цитата: christo_tamarin от ноября 23, 2009, 16:31Падежите са естествени за руския език и не могат да отпаднат.
Ама в българския са отпаднали, макар че бяха много естествени за всички славянски езици ;D
Падежите в руски биха могли да отпаднат примерно в такава хипотетична ситуация: Болшинството рускоезични едновременно владеят английски и/или китайски. Под влияние на английски и/или на китайски отпадат падежите и в руски.

christo_tamarin

Цитата: Юнона от ноября 23, 2009, 23:33Макар че правилата не са много ясни.
Във всички естествени езици има правила, които не са съвсем ясни.

Цитата: Юнона от ноября 23, 2009, 23:33Не разбирам, защо ГРАД  СОФИЯ  без член, а ГРАДОВЕТЕ  СОФИЯ И ПЛОВДИВ  с член?
ГРАД СОФИЯ е без член, защото обектът (ГРАДЪТ) в достатъчна степен се определя от името си. ГРАД СОФИЯ се възприема като цяло. ГРАД е нещо подобно на звание на селището СОФИЯ, подобно на ДОКТОР ИВАНОВ.

ГРАДОВЕТЕ СОФИЯ И ПЛОВДИВ: Най-напред става дума за ГРАДОВЕТЕ, после се уточнява кои са те. ДОКТОРИТЕ ПЕТРОВ И ИВАНОВА.

Цитата: Юнона от ноября 23, 2009, 23:33Защо писателят Иванов с член, а архитект Иванов без член?  Има ли логика?
АРХИТЕКТЪТ ИВАНОВ също е възможно да се каже. Например аз така бих казал.

Но за някои АРХИТЕКТ е и звание, подобно на ДОКТОР, ИНЖЕНЕР, ПРОФЕСОР, АКАДЕМИК, МАЙСТОР, ПОП, ПОЛКОВНИК, ГЕНЕРАЛ. Ако се употребява като звание и се придружава от име, не се членува. Като професия се членува. ПИСАТЕЛ не се употребява като звание.

Обаче ако има противопоставяне по професия, членът ще се намеси: ДОКТОРЪТ ИВАНОВ живее на УЛИЦА МОСКОВСКА, ИНЖЕНЕРЪТ ИВАНОВ - на РАКОВСКА, а МАЙСТОРЪТ ИВАНОВ - на УЛИЦА СЛИВНИЦА.

Но военните звания и в този случай не се членуват: ГЕНЕРАЛ ИВАНОВ живее на УЛИЦА МОСКОВСКА, ПОЛКОВНИК ИВАНОВ - на РАКОВСКА, а СТАРШИНА ИВАНОВ - на УЛИЦА СЛИВНИЦА.

Цитата: Юнона от ноября 23, 2009, 23:33ГОДИНА И ПОЛОВИН   или ГОДИНА и ПОЛОВИНА?
ЧАС и ПОЛОВИН  или ЧАС и ПОЛОВИНА?
ГОДИНА и ПОЛОВИНА. ЧАС и ПОЛОВИНА. Съюзът И е съчинителен. Думата ПОЛОВИНА не определя, а допълва. В случая думата ПОЛОВИНА не е определение.

ПОЛОВИН ГОДИНА. ПОЛОВИН ЧАС. В случая думата ПОЛОВИН е определение на ГОДИНА и ЧАС съответно.

Цитата: Юнона от ноября 23, 2009, 23:33За пълния и непълния член и за словоред няма да споря. Това е ваши "вътрешни" проблеми!
Точно така. Това са вътрешни проблеми и в тази проблематика изобщо не следва да се въвличат чужденците. Правилото за пълния член е последното нещо, което трябва да се преподава на чужденците, изучаващи български.


christo_tamarin

Цитата: Юнона от ноября 24, 2009, 00:27
Сега ще се опитам да се справя с упражнението. Сигурна съм, че направя грешки и ще ти бъда много благодарна  да ги поправиш.  :yes:
Уважаема Юнона, бих Ви препоръчал да преработите упражнението в ренаратив (преизказно наклонение). Дани е оставила някои преизказни форми (например "бил скъперник") и следва да се придържаме към тях. Вие не сте свидетел на разказаното. Разбира се, пряката реч трябва да бъде в индикатив (изявително наклонение).

regn

Цитата: christo_tamarin от ноября 24, 2009, 13:58
А где у меня был лишний ять?

Ну, скажем, меня просто удивило, что вы вообще с ним пишете. Разве так позволяется в совр. языке? Я очень люблю ять и сам бы с ним писал, тем более, что в болгарском это имеет смысл.

Цитата: christo_tamarin от ноября 24, 2009, 13:58
Таких "исключений" в болгарском намного больше, чем в русском. Во первых, формы именительного и винительного обычно разные (в болгарском совпадают). Во вторых, средний род для одушевленных в русском обычно не бывает (в болгарском средний род более употребителен: дете, момче, момиче, прасе, куче, магаре, ..).

Это да, конечно. Только из ваших слов ранее я понял, что прямой порядок слов - это правило, свойственное всем индо-европейским языкам. Причем правило довольно строгое.

DannnyBB

Юнона, подготвям се за фестивал и затова напоследък се появявам по-рядко. Моля да ме извините. Ще се реванширам. Дори не успях да прочета всичко.

Ще отговоря по-подробно по-късно.  :)

Юнона

Сега ще направя упражнение по друг начин, с преизказни форми. Благодаря ти, Христо тамарин, за подсещането!

#143 Ноября 22, 2009, 20:47
ЦитатаЕто ви една задачка. Предупреждавам, че на определени места нарочно не съм махнала глаголните форми, за да улесня разбирането.

Разкрийте скобите и поставете глаголите в правилните глаголни времена.
Успех, мили и ученолюбиви пчелички


Един човек (разболявам се) се  разболял_____________  сериозно. Болестта му ( изразявам се)  __се  изразила___________  в следното: през цялото време той (има) _ имал__________ чувството, че очите му (изкачам) _ изкачват__________  и ушите му непрекъснато (звъня) __ звънят_________ . Това го (довеждам)  довело___________  почти до лудост, защото (продължавам)  продължавало___________ двадесет и четири часа в денонощието. Не (мога) _ можел__________  нито да (работя) работи___________, нито да (почивам) _почива__________. (Обръщам се) Обърнал се ___________  към лекар.
Един лекар (давам) _ дал__________  мнение, че трябва да му бъде отстранен апендикса. (Оперирам) _Оперирали __________ го, но това не (решавам)  решило___________ проблема. Втори - че трябва да му бъдат извадени всички зъби. Направили и това. Единственият резултат бил, че човекът се  (състарявам) _  състарил__________  преждевременно. Трети ...
Има милиони специалисти и ако послушате всички, те непременно ще Ви убият. Тогава той се (обръщам)  обърнал___________  към доайен в областта.
Лекарят го (преглеждам)  прегледал___________  и (казвам) _ казал__________ :
-Нищо не може да се (направиям) направи___________, защото не може да се (откривам) _открие__________ причината за болестта. Вие (живея) ще живеете___________  още най-много шест месеца. Длъжен съм да бъда откровен с Вас, всичко, което е можело да бъде (направям) _направено __________ , вече е (направям) _било  направено__________ . Повече няма какво да се (направям) направи.
Човекът (излизам) _ излязъл__________ от лекарския кабинет и си (помислям) _си  помислил__________: "Щом ми остават само шест месеца живот още, защо да не ги (изживявам) _изживя__________ добре? " Той бил скъперник и никога не (живея) бил живеел___________ добре. След като (вземам) _взел__________ това решение, си (купувам) купил___________  скъпа, нова кола, луксозна вила. (Поръчвам) Поръчил___________ си тридесет костюма и (решавам) _решил__________ даже ризите му да бъдат шити по поръчка.
(Отивам) Отишъл___________ в ателието. Шивачът му (вземам) взел___________  мерки и (казвам) _казал__________:
-Ръкав-тридесет и шест, врат-шестнадесет.
Човекът (възразявам) възразил___________ :
-Не, петнадесет! Досега винаги (нося) носех___________  петнадесет.
Шивачът (измервам) _измерил__________ отново вратната обиколка и повторил:
-Шестнадесет!
-Но аз винаги досега (нося) _носех__________  петнадесет!
-Както желаете, - (решавам) _решил__________ да приключи спора шивачът- но (бивам длъжен) _бях дължен__________ да Ви (предупреждавам) предупредя___________, че ще имате чувството, че ще Ви изкочат очите и ще Ви звънят ушите.


Юнона

Мила Dannny! 
Разбира се, ще те чакам тук, но няма за къде да бързам. По-важно е да направиш всички работите си. Може би след това ще ни разкажеш за фестивала?
Приказката е чудесна! Много се смеех. :D

DannnyBB


Юнона!!!! Бравоооо!!!! Страхотно си се справила!

:= :=  := := := := := :=

yes! yes! yes!  := :=

Един човек (разболявам се) се  разболял_____________  сериозно. Болестта му ( изразявам се)  __се  изразила___ИЗРАЗЯВАЛА________  в следното: през цялото време той (има) _ имал__________ чувството, че очите му (изкачам) _ изкачват_____ИЗКАЧАТ_____  и ушите му непрекъснато (звъня) __ звънят_________ . Това го (довеждам)  довело___________  почти до лудост, защото (продължавам)  продължавало___________ двадесет и четири часа в денонощието. Не (мога) _ можел__________  нито да (работя) работи___________, нито да (почивам) _почива__________. (Обръщам се) Обърнал се ___________  към лекар.
Един лекар (давам) _ дал__________  мнение, че трябва да му бъде отстранен апендикса. (Оперирам) _Оперирали __________ го, но това не (решавам)  решило___________ проблема. Втори - че трябва да му бъдат извадени всички зъби. Направили и това. Единственият резултат бил, че човекът се  (състарявам) _  състарил__________  преждевременно. Трети ...
Има милиони специалисти и ако послушате всички, те непременно ще Ви убият. Тогава той се (обръщам)  обърнал___________  към доайен в областта.
Лекарят го (преглеждам)  прегледал___________  и (казвам) _ казал__________ :
-Нищо не може да се (направиям) направи___________, защото не може да се (откривам) _открие__________ причината за болестта. Вие (живея) ще живеете___________  още най-много шест месеца. Длъжен съм да бъда откровен с Вас, всичко, което е можело да бъде (направям) _направено __________ , вече е (направям) _било  направено__________ . Повече няма какво да се (направям) направи.
Човекът (излизам) _ излязъл__________ от лекарския кабинет и си (помислям) _си  помислил__________: "Щом ми остават само шест месеца живот още, защо да не ги (изживявам) _изживя___ИЗЖИВЕЯ_______ добре? " Той бил скъперник и никога не (живея) бил живеел_____ЖИВЯЛ______ добре. След като (вземам) _взел__________ това решение, си (купувам) купил___________  скъпа, нова кола, луксозна вила. (Поръчвам) Поръчил___ПОРЪЧАЛ________ си тридесет костюма и (решавам) _решил__________ даже ризите му да бъдат шити по поръчка.
(Отивам) Отишъл___________ в ателието. Шивачът му (вземам) взел___________  мерки и (казвам) _казал__________:
-Ръкав-тридесет и шест, врат-шестнадесет.
Човекът (възразявам) възразил___________ :
-Не, петнадесет! Досега винаги (нося) носех___ТУК МОЖЕ И "СЪМ НОСИЛ"________  петнадесет.
Шивачът (измервам) _измерил__________ отново вратната обиколка и повторил:
-Шестнадесет!
-Но аз винаги досега (нося) _носех__________  петнадесет!
-Както желаете, - (решавам) _решил__________ да приключи спора шивачът- но (бивам длъжен) _бях дължен__________ да Ви (предупреждавам) предупредя___________, че ще имате чувството, че ще Ви изкочат очите и ще Ви звънят ушите.

Страшно си надобряла :)
надобрявам - жаргон. "станала си по-добра"

:UU:


Ще ви подготвя още задачки-закачки.

Относно фестивала. Събитието ще е в събота. Ще мерим сили с цяла България. Стискайте палци, момичета и момчета! :)


DannnyBB

Ето още една историйка с разкриване на скоби. Т.е. да се напише правилното глаголно време.

Хайде, да се справите също толкова супер, както на предишните задачи и да останете доволни от себе си! :)

Дървото на проблемите

__________ (Наемам) водопроводчик да ми__________ ( помагам) за възстановяването на старата ми ферма. Той тъкмо  __________ (свършвам) трудния първи ден от работата, спукана гума му __________ (загубвам)  още един час. Електрическата му бормашина не __________ (работя) и неговият стар еднотонен камион също __________ (отказвам) да работи. Докато го __________ (карам) към тях, той __________ (седя) в гробно мълчание. После ме __________ (поканвам)  да се запозная със семейството му.

__________ (Тръгвам) към входната врата и мъжът се __________ (спирам) за малко до едно дръвче, като __________ (докосвам) върха на клоните с двете си ръце. Докато __________ (отварям) вратата, го __________ (виждам)  да се __________ (променям) пред очите ми. На бледото му лице __________ (грейвам)  усмивка и той __________ (прегръщам)  двете си деца и __________ (целувам)  жена си.

Малко по-късно , когато ме __________ (изпращам) до колата, __________ (преминавам)  покрай дървото и моето любопитство __________ (надделявам). Попитах го за това, което бях __________ (виждам да правя) преди малко.

"О, това е моето дърво на проблемите – __________ (отговарям)  той. – Знам, че не мога да спра да имам проблеми в работата, но едно нещо е сигурно – тези проблеми не __________ (принадлежа) на моя дом, нито на жена ми и децата ми. Затова всяка вечер, когато __________ (се прибирам) вкъщи, аз просто ги __________ (окачвам)на това дърво и моля Бог да __________ (се погрижвам) за тях. После на сутринта __________ (отивам)да си ги взема отново. Но __________ (знам) ли, странното нещо е – и той се __________ (усмихвам), – че когато дойда сутрин, проблемите не са толкова големи, колкото бяха, когато ги __________ (оставям) предишния ден."


DannnyBB

Членуване, членуване, членуване, членуване!  :P

Ето и една кратичка историйка с любимото ви членуване.

Инструкции:

1. Не му се сърдете.

2. Опитайте се да го заобичате.

3. Ще останете доволни от резултата.

4. Знам, че вие си знаете всичко това:)


Ето и задачата:


Стар__ чероки разказвал на сво__ внук__ за борба__, която се води във всеки един от нас. И рекъл на момче__, че в душите ни се борят два__ вълк__. Един__ е зъл, той е гняв__ (внимание, правописна особенност!), завист__, недоволство__, отрицание__, алчност__, надменност__, самосъжаление__, чувство__ за малоценност__ или пък за превъзходство__, лъжа__, фалшива__ гордост__ и егоцентризъм__ (внимание, правописна особенност!) . Друг__ е добър – той е радост__, мир__, любов__, надежда__, спокойствие__, скромност__,  доброта__, благосклонност__, взаимност__, щедрост__, искреност__, състрадание__ и вяра__.
Внук__се замислил за момент__ и след това попитал дядо__ си:
- И кой вълк__ побеждава?
- Този, когото нахраниш. – отговорил стар__ чероки.

Юнона

Мила Dannny!

Благодаря ти за добрите думи, но мисля, че още не съм ги заслужила. Ще се постарая да правя всичко по-добре. :-[
Що се отнася до членуването, аз не се сърдя на него, но това се сърди на нас, чужденци. :donno:
Сега ще се опитам да направя едното упражнение, а другото само за следващия път, ако обичаш. :)

СтарИЯТ__ чероки разказвал на своЯ__ внук__ за борба__, която се води във всеки един от нас. И рекъл на момчеТО__, че в душите ни се борят дваТА__ вълкА__. ЕдинИЯТ__ е зъл, той е гняв__ (внимание, правописна особенност!), завист__, недоволство__, отрицание__, алчност__, надменност__, самосъжаление__, чувство__ за малоценност__ или пък за превъзходство__, лъжа__, фалшива__ гордост__ и егоцентризъм__ (внимание, правописна особенност!) . ДругИЯТ__ е добър – той е радост__, мир__, любов__, надежда__, спокойствие__, скромност__,  доброта__, благосклонност__, взаимност__, щедрост__, искреност__, състрадание__ и вяра__.
ВнукЪТ__се замислил за моментА__ и след това попитал дядо__ си:
- И кой вълк__ побеждава?
- Този, когото нахраниш. – отговорил старИЯТ__ чероки.

Юнона

Здравей, Dannny!

Погледах заданието ти още един път и видях, че ти си малко ни подсетила. Според тези подсещания трябва да направя упражнението по друг начин. Ей сега ще го направя за втория път, но абсолютно не разбирам, защо става така. :wall:

СтарИЯТ__ чероки разказвал на своЯ__ внук__ за борбаТА__, която се води във всеки един от нас. И рекъл на момчеТО__, че в душите ни се борят дваТА__ вълкА__. ЕдинИЯТ__ е зъл, той е гнЕвА__ (внимание, правописна особенност!), завистТА__, недоволствоТО__, отрицаниеТО__, алчностТА__, надменностТА__, самосъжалениеТО__, чувствоТО__ за малоценност__ или пък за превъзходство__, лъжаТА__, фалшиваТА__ гордост__ и егоцентризмА__ (внимание, правописна особенност!) . ДругИЯТ__ е добър – той е радостТА__, мирА__, любовТА__, надеждаТА__, спокойствиеТО__, скромностТА__,  добротаТА__, благосклонностТА__, взаимностТА__, щедростТА__, искреностТА__, състраданиеТО__ и вяраТА__.
ВнукЪТ__се замислил за моментА__ и след това попитал дядо__ си:
- И кой вълк__ побеждава?
- Този, когото нахраниш. – отговорил старИЯТ__ чероки.

Юнона

И другото задание:

Дървото на проблемите

_Наех_________ (Наемам) водопроводчик да ми__помогне________ ( помагам) за възстановяването на старата ми ферма. Той тъкмо  свърши__________ (свършвам) трудния първи ден от работата, спукана гума му _загуби_________ (загубвам)  още един час. Електрическата му бормашина не _работеше_________ (работя) и неговият стар еднотонен камион също _откаже_________ (отказвам) да работи. Докато го карвах__________ (карам) към тях, той _седеше_________ (седя) в гробно мълчание. После ме _покани_________ (поканвам)  да се запозная със семейството му.

_Тръгнахме_________ (Тръгвам) към входната врата и мъжът се _спря_________ (спирам) за малко до едно дръвче, като _докосне_________ (докосвам) върха на клоните с двете си ръце. Докато _отваряше_________ (отварям) вратата, го _видях_________ (виждам)  да се промени__________ (променям) пред очите ми. На бледото му лице _грейваше_________ (грейвам)  усмивка и той _прегрещна_________ (прегръщам)  двете си деца и _целуна_________ (целувам)  жена си.

Малко по-късно , когато ме _изпращаше_________ (изпращам) до колата, _премина_________ (преминавам)  покрай дървото и моето любопитство _наддели_________ (надделявам). Попитах го за това, което бях _виждал да прави_________ (виждам да правя) преди малко.

"О, това е моето дърво на проблемите – отговори__________ (отговарям)  той. – Знам, че не мога да спра да имам проблеми в работата, но едно нещо е сигурно – тези проблеми не _принадлежат_________ (принадлежа) на моя дом, нито на жена ми и децата ми. Затова всяка вечер, когато се прибирам__________ (се прибирам) вкъщи, аз просто ги _окачвам_________ (окачвам)на това дърво и моля Бог да _се погрижи_________ (се погрижвам) за тях. После на сутринта _отивам_________ (отивам)да си ги взема отново. Но _знаеш_________ (знам) ли, странното нещо е – и той се усмихна__________ (усмихвам), – че когато дойда сутрин, проблемите не са толкова големи, колкото бяха, когато ги _останах_________ (оставям) предишния ден."

Толкова беше трудно да го направя, защото не винаги разбирам смисъла му , тоест не на всяко изречение. Има възможност да на пиша някои от тях с различни глаголни времена. Или бъркам с това?


DannnyBB

Здравей,  Юнона!

СтарИЯТ__ чероки разказвал на своЯ__ внук__ за борбаТА__, която се води във всеки един от нас. И рекъл на момчеТО__, че в душите ни се борят дваТАНие все още не знаем кои са ТЕЗИ два вълка, ето защо казваме, че сме "видели два вълка", "в нас се борят два вълка". Членуваме, когато  имаме предвид КОНКРЕТНИ два вълка, напр. "Видях двата вълка (точно определени са) с проскубаната козина",  __ вълкА__. ЕдинИЯТ__ е зъл, той е гнЕвА__ тук Христо Тамарин щеше да ти опрости членуването с кратък член, обаче аз - не :) ГНЕВЪТ!!!(внимание, правописна особенност!), завистТА__, недоволствоТО__, отрицаниеТО__, алчностТА__, надменностТА__, самосъжалениеТО__, чувствоТО__ за малоценност__ или пък за превъзходство__, лъжаТА__, фалшиваТА__ гордост__ и егоцентризмА_color=red]егоцентризмЪТ, ако трябва да сме точни :)[/color]_ (внимание, правописна особенност!) . ДругИЯТ__ е добър – той е радостТА__, мирА_color=red]мирЪТ[/color]_, любовТА__, надеждаТА__, спокойствиеТО__, скромностТА__,  добротаТА__, благосклонностТА__, взаимностТА__, щедростТА__, искреностТА__, състраданиеТО__ и вяраТА__.
ВнукЪТ__се замислил за моментА_color=red]тук правилно е МОМЕНТ, нечленувано. Разбира се, че се е замислил за един момент. [/color]_ и след това попитал дядо__ си:
- И кой вълк__ побеждава?
- Този, когото нахраниш. – отговорил старИЯТ__ чероки.
[/quote]

color=red]Браво, браво! Браво! Браво отново! Юнона, чудесно се справяш![/color]

Онова за членуването с пълен-кратък член изобщо не го брой за грешка. Нали казахме, че и много българи го грешат:)

Юнона става експерт по членуване!!!! :)

Сега да видим другото задание :)

DannnyBB


Дървото на проблемите

_Наех_________ (Наемам) водопроводчик да ми__помогне________ ( помагам) за възстановяването на старата ми ферма. Той тъкмо  свърши__________ (свършвам) трудния първи ден от работата, спукана гума му _загуби_________ (загубвам)  още един час. Електрическата му бормашина не _работеше_________ (работя) и неговият стар еднотонен камион също _откаже_ОТКАЗА________ (отказвам) да работи. Докато го карвах___КАРАХ_______ (карам) към тях, той _седеше_________ (седя) в гробно мълчание. После ме _покани_________ (поканвам)  да се запозная със семейството му.

_Тръгнахме_________ (Тръгвам) към входната врата и мъжът се _спря_________ (спирам) за малко до едно дръвче, като _докосне__ДОКОСНА_______ (докосвам) върха на клоните с двете си ръце. Докато _отваряше_________ (отварям) вратата, го _видях_________ (виждам)  да се промени____ПРОМЕНЯ______ (променям) пред очите ми. На бледото му лице _грейваше___ГРЕЙНА - еднократно действие, дакото "грейваше" навява на мисълта, че действието се е случвало често в миналото______ (грейвам)  усмивка и той _прегрещна____ПРЕГЪРНА - също еднократно действие. Само отбелязваме, че се е случило, не наблягаме на продължителността му._____ (прегръщам)  двете си деца и _целуна_________ (целувам)  жена си.

Малко по-късно , когато ме _изпращаше_________ (изпращам) до колата, _премина__ПРЕМИНАХМЕ_______ (преминавам)  покрай дървото и моето любопитство _наддели__НАДДЕЛЯ_______ (надделявам). Попитах го за това, което бях _виждал да прави___Ау! Мислех, че тук ще те затрудня най-много, но ти не се даваш!______ (виждам да правя) преди малко.

"О, това е моето дърво на проблемите – отговори__________ (отговарям)  той. – Знам, че не мога да спра да имам проблеми в работата, но едно нещо е сигурно – тези проблеми не _принадлежат_________ (принадлежа) на моя дом, нито на жена ми и децата ми. Затова всяка вечер, когато се прибирам__________ (се прибирам) вкъщи, аз просто ги _окачвам_________ (окачвам)на това дърво и моля Бог да _се погрижи_________ (се погрижвам) за тях. После на сутринта _отивам_________ (отивам)да си ги взема отново. Но _знаеш_________ (знам) ли, странното нещо е – и той се усмихна__________ (усмихвам), – че когато дойда сутрин, проблемите не са толкова големи, колкото бяха, когато ги _останах____ОСТАВЯХ_____ (оставям) предишния ден."

Юнона, поклон!
:=  := := :=

Трябва да ти кажа, че задачата би затруднила доста наши ученици!
Много ме впечатляваш за пореден път!

Колко време ти отне, да за изпълниш упражнението?
Правиш ли справка, или пишеш по усет?
Или действаш по друг начин?

Ще ти изготвя още задачи! Обаче още по-трудни! Ти си нашата гордост! 
:= := := :=




DannnyBB

Юнона, заповядай нова задача за разкриване на скоби:)

Приказка за морската звезда

Някъде,  далеч от тук, на брега на океана, един възрастен човек ПРАВЕШЕ своята обичайна разходка по плажа на залез слънце. До неотдавна _______ (бушувам) страшна буря. Небето _______ (преливам) от ярко червено в оранжево, а вълните, сякаш вече уморени, нежно _______ (галя)  брега. Възрастният човек се _______ (наслаждавам) на гледката и с удоволствие _______ (вдишвам) морския въздух, който сега _______ (изглеждам) сякаш още по-чист.

БЕШЕ СЕ ЗАМИСЛИЛ за нещо свое, може би много важно нещо, когато _______ (забелязвам) по-нататък на плажа едно дете, което _______ (вземам) нещо от пясъка и после го _______ (хвърлям) във водата. Възрастният човек _______ (предполагам), че това е може би по-различно от игра и воден от любопитството си се _______ (запътвам) към детето. Когато _______ (приближавам), той _______ (забелязвам), че момчето ВЗИМА изхвърлените от бурята на брега морски звезди и ги _______ (хвърлям) обратно в океана. Едва сега старецът  ЗАБЕЛЯЗА, че целият плаж бе обсипан със стотици, може би хиляди морски звезди.
Момчето сякаш не го _______ (забелязвам). Старецът си _______ (помислям) нещо и _______ (питам):

- Какво  _______ (правя)? Ти си само едно малко момче и не би могъл да промениш нещата?!
Момчето го _______ (поглеждам), _______ (вземам) една морска звезда от пясъка, _______ (хвърлям) я в океана и _______ (казвам):
- Ами аз току що _______ (променям) нещата за тази морска звезда!

DannnyBB

Юнона, само да не се стреснеш! Текстът е дългичък, но ми е любим.
Авторът е П. Куелю. Надявам се да ти хареса.
Освен всичко, добре илюстрира членуването.

Веднъж някакъв селянин____  почукал силно на врата____  на един манастир____. Когато вратар____  отворил, той му подал прекрасен____  грозд____.
- Отче, това е най-хубав____  грозд____  от мое____  лозе____. Дойдох да го подаря.
- Благодаря ти! Веднага ще го занеса на игумен____, той ще се зарадва на подарък____.
- Но аз го донесох за теб!
- За мен? Но аз не заслужавам такъв красив____  дар____  на природа____.
- Винаги,  когато съм чукал на тази врата____, ти си ми отварял. Когато имах нужда от помощ, понеже реколта____  ми беше съсипана от сушата, ти всеки ден ми даваше парче ____ хляб____  и чаша____  вино____. Искам този грозд____  да ти даде малко от любов____  на слънце____, от красота____  на дъжд____  и от Божие____  чудо____.
Вратар____ сложил грозд____  пред себе си и цяла сутрин му се възхищавал, защото той наистина бил красив____. Поради това решил да занесе подарък____  на игумен____, който винаги го бил насърчавал с мъдри____  думи____.
Игумен____  се зарадвал на грозд____, но се сетил, че един____  от монаси____ е в манастир____  е болен, и си помислил: ,,Ще му занеса грозд____. Кой знае, може пък това да внесе радост ____ в живот____  му."
Грозд____  обаче не останал дълго____  време____  в килия____  на болен____  монах____, който на свой ред____  си рекъл: ,,Готвач____  се грижи за мен, носи ми най-хубавото, което има за ядене____. Сигурен съм, че много ще се зарадва на грозде____." И когато готвачъ____ се появил на обяд____, носейки храна____ на болни____ монах____, той му подал грозд____.
- За тебе е. Ти винаги си в контакт____  с продукти____, които природа____ ни дарява, и най-добре знаеш какво да направиш от това Божие____  творение____.
Готвач____ бил очарован от красив____  грозд____ и го показал на помощник____  си. Грозд____  бил толкова съвършен, че никой не можел да го оцени по-добре от клисаря, който пазел даро-хранителница____  и когото мнозина от монаси____  в манастира смятали за свят човек____.
Клисар____ на свой ред подарил грозд____  на най-млад____ послушник, за да му покаже Божия____  намеса и в най-дребни____ неща от Сътворение____. Когато послушник____  поел грозд____  в ръце____, сърце____  му се изпълнило с неземно____  блаженство____, тъй като никога не бил виждал толкова красив____  грозд____. Сетил се за ден____, в който за пръв път дошъл в манастир____, и за монах____, който му отворил врата____; именно този жест му позволил днес да е сред общност____  от хора, умеещи да ценят чудеса____.
И тъй, малко преди да се свечери, той занесъл грозд____  на вратар____.
- Заповядай, да ти е сладко! Прекарваш по-голямата част от време____  сам тук, грозде____  ще те освежи.
Вратар____  разбрал, че този дар____  наистина е бил предназначен за него, с наслада изял зрънца____  му и заспал щастлив. По този начин кръг____  бил затворен; кръг____  от щастие____  и радост____, който винаги се образува около човек____, осъществил контакт____  с Енергия____  на любов____.

Юнона

Здравей, мила Dannny!

Много ти благодаря за проверката  работите ми и за добрите думи. Ама не съм толкова добра, както казваш, но ще се постарая по-добре. ::)
Разкажи, моля те, за фестивала. Или фестивалЯ?  Много ми е интересно да науча за него. Всичко ли беше наред?
В разказа от миналия път не съм разбрала едно изречение:

Докато го карвах___КАРАХ_______ (карам) към тях, той _седеше_________ (седя) в гробно мълчание.

Защо КАРАХ, а не КАРВАХ? Нали това е било продължително действие?

Питаш, по какъв начин правя тези упражнения. Обикновено ги правя  доста бързо и по усета си. Понякога гледам някои думи в речника, ако не ги зная.

Сега ще направя едно  упражнение.
И освен това искам да те попитам за глаголите  ГЛЕДАМ, ГЛЕДНА, ПОГЛЕДАМ, ПОГЛЕЖДАМ.
Можеш ли да ми обясниш за тях и да дадеш примери?
Много ти благодаря за всичко! :yes:

Юнона

 #168 Декабря 1, 2009, 18:17
ЦитатаЮнона, заповядай нова задача за разкриване на скоби:)

Приказка за морската звезда

Някъде,  далеч от тук, на брега на океана, един възрастен човек ПРАВЕШЕ своята обичайна разходка по плажа на залез слънце. До неотдавна БУШУВАШЕ_______ (бушувам) страшна буря. Небето _ПРЕЛИВАШЕ______ (преливам) от ярко червено в оранжево, а вълните, сякаш вече уморени, нежно _ГАЛЕШЕ______ (галя)  брега. Възрастният човек се НАСЛАЖДАВАШЕ_______ (наслаждавам) на гледката и с удоволствие _ВДИШВАШЕ______ (вдишвам) морския въздух, който сега _ИЗГЛЕЖДАШЕ______ (изглеждам) сякаш още по-чист.

БЕШЕ СЕ ЗАМИСЛИЛ за нещо свое, може би много важно нещо, когато _ЗАБЕЛЯЗА______ (забелязвам) по-нататък на плажа едно дете, което __ВЗЕ_____ (вземам) нещо от пясъка и после го _ИЗХВЪРЛИ______ (хвърлям) във водата. Възрастният човек ПРЕДПОЛОЖИ_______ (предполагам), че това е може би по-различно от игра и воден от любопитството си се _ЗАПЪТИ______ (запътвам) към детето. Когато ПРИБЛИЖИ_______ (приближавам), той _ЗАБЕЛЯЗА______ (забелязвам), че момчето ВЗИМА изхвърлените от бурята на брега морски звезди и ги _ХВЪРЛИ______ (хвърлям) обратно в океана. Едва сега старецът  ЗАБЕЛЯЗА, че целият плаж бе обсипан със стотици, може би хиляди морски звезди.
Момчето сякаш не го _Е ЗАБЕЛЯЗАЛО______ (забелязвам). Старецът си _ПОМИСЛИ______ (помислям) нещо и _ПОПИТА______ (питам):

- Какво  ПРАВИШ_______ (правя)? Ти си само едно малко момче и не би могъл да промениш нещата?!
Момчето го ПОГЛЕДА_______ (поглеждам), _ВЗЕ______ (вземам) една морска звезда от пясъка, _ИЗХВЪРЛИ______ (хвърлям) я в океана и __КАЗА_____ (казвам):
- Ами аз току що _ПРОМЕНИХ______ (променям) нещата за тази морска звезда!

DannnyBB

Юнона, много си добра! Много!
Браво!

Разкажи, моля те, за фестивала. Или фестивалЯ?

За фестивалА, карнавалА, кашкавалА :)

Ето, разказвам ти с удоволствие.
Ако имаш регистрация във Фейсбука, можеш да ме добавиш като приятелка и ще видиш снимки и видео. :)

Това е национален фолклорен фестивал.
Явихме се с две хора с хубава хореография.
Първото беше по-бавно (и по-сложно). Добруджанско. Добруджа е една от фолклорните области на България.
Другото ни хоро беше много динамично, от Тракийска етнографска област, нарича се Бучимиш.

Ние бяхме дебютанти, но привлякохме вниманието много силно върху себе си. Публиката много ни хареса, но ние самите не се харесахме чак толкова, защото друг път сме си играли хората много по-добре.
Въпреки всичко, много сме нахъсани (имаме голямо желание) за следваща изява и ще се представим много по-добре. :)

Иначе беше много забавно и приятно да се играе пред толкова голяма публика. Много ми хареса на мен и се заредих на макс! :)

Защо КАРАХ, а не КАРВАХ? Нали това е било продължително действие?

Да, продължително действие е, но "В" отпада.
Аз карах
Ти кара
Той караше
Ние карахме
Вие карахте
Те караха




И освен това искам да те попитам за глаголите  ГЛЕДАМ, ГЛЕДНА, ПОГЛЕДАМ, ПОГЛЕЖДАМ.

ГЛЕДАМ - виждам, смятам, считам. Това е най-общо казано нещо по-глобално. :)

Аз гледам телевизия всяка вечер. - по принцип
Аз гледам на света с розови очила. - това е мето възприятие за света
Аз гледам (искам, старая се) да съм винаги подготвена с упражненията.
Аз гледам на кафе много добре. - предсказвам бъдещето на кафе
Аз гледам на тебе като на приятел. - смятам те за приятел



ГЛЕДНА - няма такава форма :)

ПОГЛЕДАМ - гледам за малко, наблюдавам за малко
Ще погледам малко телевизия и ще си лягам.
Ти танцувай, аз ще те погледам.

И в двата случая може да се каже "гледам", но когато кажеш "погледам", това означава, че за малко време ще те гледам, а и някак си няма да гледам много внимателно и критично :)


ПОГЛЕЖДАМ - еднократно действие. Хвърлям поглед
Погледни през прозореца (виж).

Може да се употреби и по друг начин:
Не поглеждам цигари (разг.) = не пуша, не докосвам цигари
Харесвам Иван, но той не ме поглежда = Иван не иска да знае за мен, не ми обръща внимание.

Имахме много труден урок, а аз не съм поглеждала. = не съм учила

Юнона, дано да е станало ясно.
Ако не, питай пак:)

DannnyBB

Цитата: Юнона от декабря  3, 2009, 01:11
#168 Декабря 1, 2009, 18:17
ЦитатаЮнона, заповядай нова задача за разкриване на скоби:)

Приказка за морската звезда

Някъде,  далеч от тук, на брега на океана, един възрастен човек ПРАВЕШЕ своята обичайна разходка по плажа на залез слънце. До неотдавна БУШУВАШЕ_______ (бушувам) страшна буря. Небето _ПРЕЛИВАШЕ______ (преливам) от ярко червено в оранжево, а вълните, сякаш вече уморени, нежно _ГАЛЕШЕ__ГАЛЕХА - мн.ч.____ (галя)  брега. Възрастният човек се НАСЛАЖДАВАШЕ_______ (наслаждавам) на гледката и с удоволствие _ВДИШВАШЕ______ (вдишвам) морския въздух, който сега _ИЗГЛЕЖДАШЕ______ (изглеждам) сякаш още по-чист.

БЕШЕ СЕ ЗАМИСЛИЛ за нещо свое, може би много важно нещо, когато _ЗАБЕЛЯЗА______ (забелязвам) по-нататък на плажа едно дете, което __ВЗЕ_____ (вземам) нещо от пясъка и после го _ИЗХВЪРЛИ______ (хвърлям) във водата. Възрастният човек ПРЕДПОЛОЖИ_______ (предполагам), че това е може би по-различно от игра и воден от любопитството си се _ЗАПЪТИ______ (запътвам) към детето. Когато ПРИБЛИЖИ_______ (приближавам), той _ЗАБЕЛЯЗА______ (забелязвам), че момчето ВЗИМА изхвърлените от бурята на брега морски звезди и ги _ХВЪРЛИ_ХВЪРЛЯ_хвърли - еднократно действие. Напр. Той хвърли морската звезда в морето (и вече няма нищо в ръцете му), но Той цял ден хвърля (хвърляше) морски звезди в морето - продължително действие.____ (хвърлям) обратно в океана. Едва сега старецът  ЗАБЕЛЯЗА, че целият плаж бе обсипан със стотици, може би хиляди морски звезди.
Момчето сякаш не го _Е ЗАБЕЛЯЗАЛО__БЕ (БЕШЕ) ЗАБЕЛЯЗАЛО - действието се извършва в миналото____ (забелязвам). Старецът си _ПОМИСЛИ______ (помислям) нещо и _ПОПИТА______ (питам):

- Какво  ПРАВИШ_______ (правя)? Ти си само едно малко момче и не би могъл да промениш нещата?!
Момчето го ПОГЛЕДА_______ (поглеждам), _ВЗЕ______ (вземам) една морска звезда от пясъка, _ИЗХВЪРЛИ______ (хвърлям) я в океана и __КАЗА_____ (казвам):
- Ами аз току що _ПРОМЕНИХ______ (променям) нещата за тази морска звезда!

Юнона, ти ставаш все по-добра, по-добра, по-добра и по-добра!!!!!! БРАВО!

Виж колко малко червено има !!!!!
Отличничка!  := := :=
:UU:

regn

Цитата: DannnyBB от декабря  3, 2009, 17:55
Аз карах
Ти кара
Той караше
Ние карахме
Вие карахте
Те караха

Дани, дали има в българския език такова милало време, в което окончанията са различни за друго и трето лице на единствено число? Не е ли "ти караше"?

Быстрый ответ

Обратите внимание: данное сообщение не будет отображаться, пока модератор не одобрит его.

Имя:
Имейл:
Проверка:
Оставьте это поле пустым:
Наберите символы, которые изображены на картинке
Прослушать / Запросить другое изображение

Наберите символы, которые изображены на картинке:

√36:
ALT+S — отправить
ALT+P — предварительный просмотр