Главное меню
Мы солидарны с Украиной. Узнайте здесь, как можно поддержать Украину.

Svenska

Автор pishy, мая 30, 2005, 16:02

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Versteher

En lärd skref att faröiska vore ännu äldre än "högdetsjälva" islendska.. Huru detta stämmer, vaagar jag ej paastaa.

Jag hade en faaga aat Eder: Hafven I läst ett verk af August Strindberg? När jad det gjorde, vaallade naagra hans tänken hindrande hos mig. Om Herr Strinberg sagt detta i min närvaro, hade jag vaagat invända, tycker jag.
Och I? Hvad tycken I om denne författare?
ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Hébus

Färöiska har jag aldrig studerat men jag har alltid trott att å och ø i färöiska kommer från danska så är det här språket "kontaminerat" av danska.
Nej, denna författare har jag aldrig läst. Är han mycket bisarr?

Versteher

Bisarr var han icke, tror jag..Han var en tidsenlig författare och skref om vässa händelser och problem, därför sade oft provocerande saker.
Bland annat skref han, att quinna utan kind ej är en mänska. Jag själf tycker, att det är en svindel att säga saa.
Han skref maanga provocerande ideer, ibland ville jag själf rifva bocken isödnder: so blef jag upprört derigenom.


ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Andvari

Цитата: Versteher от сентября  7, 2010, 16:50
Bisarr var han icke, tror jag..Han var en tidsenlig författare och skref om vässa händelser och problem, därför sade oft provocerande saker.
Bland annat skref han, att quinna utan kind ej är en mänska. Jag själf tycker, att det är en svindel att säga saa.
Han skref maanga provocerande ideer, ibland ville jag själf rifva bocken isödnder: so blef jag upprört derigenom.

Versteher, finns många meningar på jorden, det var tiden, när kvinna även med barn troddes att va ett djur eller något som det. Hans åsikt är inte den hemskte. Jag själv läste bara några av hans sorgespel för att förbättra min svenska och fann ingenting provocerande där. Kan du inte vara snäll och säga i vilka böcker fann du det, ville gärna läsa det.

Цитата: Hébus от сентября  4, 2010, 17:38
Färöiska har jag aldrig studerat men jag har alltid trott att å och ø i färöiska kommer från danska så är det här språket "kontaminerat" av danska.

Hm hm vet ej, det kan va, för danska är annat språk på Färöarna. Spelar det någon roll?
Ställ'et i stället i stället!

Versteher

Hens bok heter: Giftas, det är en bok af maanga korta historier om familijenlif.
ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Andvari

Цитата: Versteher от сентября 10, 2010, 14:06
Hens bok heter: Giftas, det är en bok af maanga korta historier om familijenlif.
Bra, den har jag! Skulle läsa snart på sondagen. På vardagar har jag ingen tid - uni, ni förstår, tror jag...
Ställ'et i stället i stället!

Versteher

Illustris Hebus, faan se en sida till bevis att vestslafverne ocksaa sig af Fraktur betjaenade:

ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Andvari

Det känns som jag är en dåre. Fattar ingenting av som som skrivit
Ställ'et i stället i stället!

Versteher

nej-nej, God Andvari: kännens saa icke.. Jag själf hafver skrifvit lange sedan naagot i thema om Fornslafviskan, och hittils maangi har svarat mig.. Men jag jämrar ej och graatar ej, för jag förstaar, att det lär bättre, när man har naagot att skrifva än den skrifve utan att tänka - blott för att skrifva..

Nu hafver jag en fraaga aat Eder, och dröjer ej att ställa denna. Jag fragar nemligt, om I hafven en öfversättning af Bibeln paa svenska..Jag menar det äldre spraaket, circa XV seklet, när det talades gott svenska...
ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Andvari

Ställ'et i stället i stället!

Versteher

ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Andvari

Nutidssvenska är i alla fall bättre än din galen idiolekt, tror jag.
Ställ'et i stället i stället!

Versteher

ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Andvari

pratar du om mig? Oh nej, jag är inte galen, jag är redan mental  :green:
Ställ'et i stället i stället!

Versteher

nej, jag menade en af de grofsta fel, som man kan göra i svenskan..

bland annat kan jag, tyvärr, tala ingen af svenska dialekter..
ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Andvari

Vaa? Nåt fel? Jättebissart att det är du som säger fel tusen gånger och korrigerar mig, men det kan va, jag medger att jag SUGER på svenska och brukar fela då och då... I detta fall skulle du va så snäll och förklära mig vad för ett fel jag gjorde och hur är det rätt?
Ställ'et i stället i stället!

Versteher

ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Andvari

Ställ'et i stället i stället!

Versteher

ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Andvari

Ställ'et i stället i stället!

Hébus

Цитата: Versteher от сентября 18, 2010, 12:45
Illustris Hebus, faan se en sida till bevis att vestslafverne ocksaa sig af Fraktur betjaenade
Ditt exempel är mycket intressant. Jag visste inte att fraktur användes för att scriva slaviska språk.

Цитата: Andvari от сентября 10, 2010, 10:42
Spelar det någon roll?
Nej.  :)

Versteher

om det blifvit sagd om dialecter, äfven om i ett orätt  sammanhang; ville jag fraaga Eder:

hvilken af svenskans talrika maal gillan I mest?
ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Andvari

Ställ'et i stället i stället!

Versteher

vet jag ej, huru; men, om man känner ett spraak, hvsrfäre icke dertill ett par dess munarter?
ЛОЖИЛЪ, ЛОЖУ, БУДУ ЛОЖИТЬ!!!

Andvari

Ställ'et i stället i stället!

Быстрый ответ

Обратите внимание: данное сообщение не будет отображаться, пока модератор не одобрит его.

Имя:
Имейл:
Проверка:
Оставьте это поле пустым:
Наберите символы, которые изображены на картинке
Прослушать / Запросить другое изображение

Наберите символы, которые изображены на картинке:

√36:
ALT+S — отправить
ALT+P — предварительный просмотр