Главное меню
Мы солидарны с Украиной. Узнайте здесь, как можно поддержать Украину.

Het Nederlands

Автор Vertaler, октября 11, 2004, 21:00

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Aramis

Цитата: Евгений
Цитата: Aramis
Цитата: Vertaler van TekstenДа в общем-то альтернативы из германских нету. Английский/немецкий — банально, идиш — не с кем всё равно говорить, скандинавские — слишком сложно.

Шведский и норвежский мне по звучанию не нравятся, а датским надо провессионально заниматься, а на это времени нету (может когда-нибудь лет через десять :)) Исландский - это для фанатов скандинавистики (есть у меня пара друзей таких). Так что вывод сам по себе напрашивается.
Странные у тебя представления о скандинавских языках, несмотря на наличие таких друзей...

Ну не нравятся мне шведский, норвежский и исландский. Ну что ж теперь делать :)

Vertaler

Я тут писал уже про недостатки der Scandinavische talen в теме «Норвежский»...:_1_12
Стрч прст в крк и вынь сухим.

Евгений

Я бы большую часть перечисленных Вами там "недостатков" скорее посчитал достоинствами. 8-)
PAXVOBISCVM

Vertaler

Elk het zijn...




Nou, mijn vraag is nog van kracht: wat betekent «ff»?
Стрч прст в крк и вынь сухим.

Митридат

Groeten, Vertaler!

Wat zullen wij om praten? Kunt U alstublieft een thema aanbieden? Ik zou graag iets concreet bespreken. Bijvoorbeeld hobbies - mijn en Uw.

Vertaler

Ha-ha!! Hoera! Groet, Mitridat! ik ben zo blij dat U eindelijk is gekomen... ;--)

Iets concreet? Alsjeblieft!

1) Wat kan maar het woord "ff" betekenen?

2) Waar kan ik het lied "Allo!" van "De feestridders" vinden? Ik heb op alle Web al gezocht, maar U kunt gissen, wat ik gevonden heb  — absoluut niets. Dus misschien kent U: a) een NLse muzieksite met MP3s, als bf. onze //rmp.ru; b) een Nederlands muziekforum, waarop ik mensen kan verzoeken, (zo-?)dat ze me dit lied zenden; c) een man (of vrouw), die het lied kan meteen vinden en toezenden?

3) En wat denkt U om het woord "meeëet"?

P. S. Is dit aan U een probleem, om ë en ï te tikken?
Стрч прст в крк и вынь сухим.

Aramis

Vertaler, ik ben nu aan het leren de achtste les (van twintig) van het Nederlandse leerboek. Het preteritum is in de aankomende les. Achteraf zal ik aan dit forum schrijven Nederlands :D

Vertaler

Цитата: AramisAchteraf zal ik aan dit forum schrijven Nederlands
Weet je, ik heb altijd gedacht, dat het voorwerp van een zin altijd voor het hoofdwerkwoord staat, maar als je anders denkt — geef me maar wat voorbeelden...

En het preteritum is niet zo belangrijke tijd, om hem te leren voordat je wat wilt praten... ;--)
Стрч прст в крк и вынь сухим.

Aramis

Цитата: Vertaler van TekstenWeet je, ik heb altijd gedacht, dat het voorwerp van een zin altijd voor het hoofdwerkwoord staat, maar als je anders denkt — geef me maar wat voorbeelden

тут очень смешно получилось :) я конечное слово недерландс потом приписывал (даже пост правил), и конечно не проверил порядок слов :)

Vertaler

Цитата: Aramisтут очень смешно получилось  я конечное слово недерландс потом приписывал (даже пост правил), и конечно не проверил порядок слов
Hm. Ik heb onlangs teruggedacht, dat het woord «Nederlands» in deze fraze geen voorwerp kan zijn, want bv. in het Duits schrijft zich «Deutsch» in zulke frazen met een kleine D: «Ich schreibe einen Brief deutsch», bv., en in deze fraze is «deutsch» een bijwoord, en in het Nederlands schrijven zich zulke woorden altijt met de grote eerste letter, dus, lezende een tekst, kunnen we alleen volgens de zin (= смысл, geen предложение) gissen, of dit een onderwerp of een zelfstandig naamwoord of een bijvoeglijk naamwoord is. Maar als we zelfs alles dat weten, kan ik niet besluiten, of man zo kan zeggen, als heeft het jij gezegd. Dus — moet ik hier waarschijnlijk een Nederlander uitnodigen, of liever een Nederlandse, want dan moet het meer interessant zijn. :roll: Reëel is het Nederlandse woordord een beetje ongesystematizeerd, wat kan man om het Duits niet zeggen.
Стрч прст в крк и вынь сухим.

Aramis

Цитата: Vertaler van TekstenDus — moet ik hier waarschijnlijk een Nederlander uitnodigen, of liever een Nederlandse, want dan moet het meer interessant zijn.  Reëel is het Nederlandse woordord een beetje ongesystematizeerd, wat kan man om het Duits niet zeggen.

Akkord! Maar hebt je een dergelijke vriend van Nederland? Ik heb niet :?
En zeg me, is mijn eerste fraze (over Nederlands) correct of niet?

Vertaler

Цитата: AramisAkkoord! Maar hebt je een dergelijke vriend uit Nederland? Ik heb niet
hmmmmmmmm, je eerste fraze is tweemaal incorrect.
Ik heb enige kontakten gehad, maar hoe te om ze hier uit te nodigen — dit blijft een vraag.
Стрч прст в крк и вынь сухим.

Vertaler

Стрч прст в крк и вынь сухим.

Aramis

Цитата: Vertaler van TekstenHej, Arami-i-i-i-i-i-is! waar ben je heden?

Ik ben aan het leren Nederlands :)

Цитата: Vertaler van Tekstenhttp://www.pakfriet.be/read_news.php?news_id=314

Wie denkt, zal dat werken?

Ik versta niet, wat is dit :) Is dat een fan-club van O-Zone of wat?

Vertaler

Цитата: AramisIk versta niet, wat dit is.  Is dat een fan-club van O-Zone of wat?
Dit is een gastenboek (of liever mini-forum), waar het lied «Allo!» van «De Feestridders» gediscuteerd wordt.
Стрч прст в крк и вынь сухим.

Aramis

Цитата: Vertaler van TekstenDit is een gastenboek (of liever mini-forum), waar het lied «Allo!» van «De Feestridders» gediscuteerd wordt.

Aha, groet! Heb je dit lied teruggevonden? En kan jij me de verwijzing geven?

Vertaler

Цитата: AramisAha, groet! Heb je dit lied teruggevonden? En kan jij me de verwijzing geven?
Nee, ik heb alleen mijn verzoek daar gepost, maar nu probeer ik mijn e-post... Nee, weer spam.
Стрч прст в крк и вынь сухим.

CunningLinguist

Цитата: Vertaler van TekstenEn nu ben'k erg bedroefd, want Mitridat heeft in een zijn brief beloofd (of belooft?), om met mij op dit fofum te verkeren, maar... geen risultaat.
beloofd

ЦитироватьEn nog, een vraag: wat betekent het woord "ff", wat ik in vele Nederlandse forums zeer vaak zie? Wat denk je? :roll:
ff - even (wordt vaak als "effe" uitgesproken, vandaar deze afkorting).

Vertaler

Цитата: CunningLinguistbeloofd
Ja. Maar achter welke letters komt dan -t in deze positie? Alleen achter D en CH? Blijkbaar zo.

Цитата: CunningLinguistff - even (wordt vaak als "effe" uitgesproken, vandaar deze afkorting).
T is vermakelijk. :)

Maar waaruit is zulke kennis? :)
Стрч прст в крк и вынь сухим.

CunningLinguist

Цитата: Vertaler van TekstenMaar achter welke letters komt dan -t in deze positie? Alleen achter D en CH? Blijkbaar zo.

Hier komt de algemene regel voor het vormen van de onvoltooid verleden tijd en het voltooid deelwoord van de zwakke werkwoorden:

- de D wordt gebruikt als de werkwoordstam in de onbepaalde wijs op een klinker of een stemhebbende medeklinker eindigt; de Z of de V veranderen erbij in de S en de F respectievelijk:

maaien - maaide - gemaaid;
dienen - diende - gediend;
blozen - bloosde - gebloosd;
beloven - beloofde - beloofd;
redden - redde - gered (één D valt erbij weg, zoals je ziet, maar komt wel terug in de vorm "geredde");

- de T wordt in alle overige gevallen gebruikt (m.a.w. als de werkwoordstam in de onbepaalde wijs op een stemloze medeklinker eindigt):

meppen - mepte - gemept;
opfrissen - friste op - opgefrist
blaffen - blafte - geblaft;
optutten - tutte op - opgetut (één T valt weg, maar komt wel terug in de vorm "opgetutte").

ЦитироватьMaar waaruit is zulke kennis? :)
Keuzecursus Nederlands aan de Kievse Staatsuniversiteit + kleine 13 jaar alledaags gebruik van de taal.

Lorelei

Hoi allemaal!
Ik ben heel blij dat ik deze website heb gevonden! Ik wou graag mijn Nederlands oefenen, maar zie ik hier bijna niemand :(
Ik hoop dat iemand zal verschijnen.
"Ich weiß nicht..."

Vertaler

Стрч прст в крк и вынь сухим.

Lorelei

heel goed! :)

Trouwens studeer ik aan dezelfde universiteit als CunningLinguist. Misschien ken ik hem.
"Ich weiß nicht..."

Vertaler

Цитата: Евгений
Цитата: Vertaler van TekstenIk ben altijd hier.
Это уж точно: Vertaler van Teksten, кажется, сидит на форуме круглосуточно... :_1_12
Waarom de hele dagen? Ik lig door 5 uren te slapen, of  maar zelfs meer, en dan ben ik in universiteit, soms lang... En eindelijk zit ik niet alleen op dit forum, — circa op 10... :roll:
Стрч прст в крк и вынь сухим.

Lorelei

"Ich weiß nicht..."

Быстрый ответ

Обратите внимание: данное сообщение не будет отображаться, пока модератор не одобрит его.

Имя:
Имейл:
Проверка:
Оставьте это поле пустым:
Наберите символы, которые изображены на картинке
Прослушать / Запросить другое изображение

Наберите символы, которые изображены на картинке:

√36:
ALT+S — отправить
ALT+P — предварительный просмотр